wat een beginneling - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Conny Verdult - WaarBenJij.nu wat een beginneling - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

wat een beginneling

Blijf op de hoogte en volg Conny

05 Maart 2013 | Puerto Rico, San Juan

Het scheelde maar een haar of ik had vanavond weer in de flat van Linda geslapen.Ik ben lekker op tijd om in te checken, vraagt de jongen of ik een ESTA heb aangevraagd. "Pardon, wat?"
Een ESTA heb je dus nodig als je als Europeaan naar Amerika wilt en Puerto Rico is USA. Ik heb het nergens gelezen. STOM waarschijnlijk.
Gelukkig kunnen ze hem bij het loket van Caribbean Airlines voor US$ 25,- adm. kosten voor me aanvragen. Met mijn paspoort en visa card in de hand, plus wat aanvullende informatie zoals mijn adres, gaat ze ijverig aan de gang. Het duurt even, maar dan komt het verlossende, "it's approved, you can check in"
Ik sluit helemaal blij weer achteraan in de rij, met een briefje met een hele rits cijfers en letters als code.
Eenmaal aan de beurt, " sorry it 's not approved, we mogen u niet meenemen." Ze bellen het loket aan de overkant kletsen een tijdje, maar het verandert niets aan de zaak. " Mevrouw u kunt echt niet mee."
Ik kan kennelijk heel goed zielig kijken, want de baas wordt erbij gehaald.
"Bent u al eerder in Amerika geweest?"
"Ja, in 2001 en ik heb geen gekke dingen gedaan en ben er niet uitgezet."
Hij gaat bij de dame op de computer kijken, komt terug en belt iemand op het kantoor waar de ESTA is aangevraagd. Hij noemt mijn naam en ja de man aan de andere kant van de lijn ziet dat ik ben goedgekeurd, maar het maakt niet uit, zolang dat niet in het systeem van de luchtvaartmij staat kan ik niet mee.
Een meisje neemt het over en gaat ook naar de overkant, dat is dan de derde keer, zal het wat uitmaken?
Ze komt terug, wijst op het woord Nederlandse in mijn paspoort en vraagt waar ik vandaan kom. De dame die de aanvraag heeft ingediend heeft me een nieuwe nationaliteit gegeven. Ik ben een Duitse en ja zo komt de goedkeuring nooit binnen, hij matcht niet met de gegevens die ik heb opgegeven bij het kopen van het ticket.
Met mijn paspoort en creditcard gaat ze naar de overkant om een nieuwe ESTA aan te vragen, ik erachteraan. Ondertussen worden de passagiers van mijn vlucht opgeroepen zich naar gate A1 te begeven.
Als het niet lukt krijg ik mijn geld van het ticket terug en wordt er niet gevlogen.
Maar deze keer staat de goedkeuring binnen vijf minuten in het systeem, inchecken, bagage meenemen naar de gate om daar te worden gelabeld.
Het meisje loodst me langs rijen, paspoort controle en security check, waar ze mijn grote spuitbus OFF( insecten weerder ) eruit halen. Om 1/4 voor 4 kan ik aansluiten voor het boarden, een kwartier later zijn we in de lucht. Ik weet niet hoe vaak ik het meisje heb bedankt, vaak.

Maar vanavond heb ik aan de haven van Old San Juan lekker Mexicaans zitten eten.
Wat een grote stad en zoveel flats. En de cruise- schepen steken daar nog bijna bovenuit.

UIt de bus gestapt en een half uur heen en weer gelopen voor ik het hostel had terug gevonden. Niet heel fijn in deze buurt waar wat hoertjes op straat stonden.

Niet helemaal mijn dag vandaag, maar alles is weer goed gekomen.


  • 06 Maart 2013 - 07:34

    Ammelieke:

    Met klotsende oksels is het allemaal wel weer gelukt. Ik hoop dat het vandaag beter gat. Bedankt voor de heerlijke zon die je deze kant op hebt gestuurd

  • 06 Maart 2013 - 08:35

    Agnes:

    Hoi Conny, wat een avontuur weer. Blij dat het allemaal goed gekomen is. En hoewel het spannende leeslectuur levert wens ik je voor de rest iets minder avonturen toe. Straks moet je van al die stress weer op vakantie.

  • 06 Maart 2013 - 08:44

    Marijke:

    Hihi, wereldreizigers zijn ook wel eens onwetend in de reis regelgeving blijkbaar. Maar na okselsklotsende stress ben je gezellig in de hoerenbuurt neergestreken dus!!!!!!! Kopenhagen gevoel? Pas op, niet rennen he suske?

  • 06 Maart 2013 - 08:48

    Marijke:

    Jeetje, ook toevallig, lees net dat Ammelieke dezelfde term gebruikt heeft. Grappig, zouden we familie zijn? Hoi nicht.

  • 06 Maart 2013 - 09:17

    Nanda:

    Pfff, ik word er haast zenuwachtig van. Het deed me denken aan een zeker reisje waarmee ik (en de rest) echt niet mee mocht doen.

  • 06 Maart 2013 - 10:37

    Ans Zonneveld:

    Hoi, een blond spoelinkje gedaan............... Ach, je moet eens wat meemaken. Ja, ze kunnen heeeeeeeeeeeeeeeeeel lastig zijn, maar zoals je schrijft, lachen en zielig kijken, op naar PUERTO!

  • 06 Maart 2013 - 11:52

    Stan:

    Wat een spannend verhaal. Dit is echt avontuur! Mooi beschreven. Zo'n ervaring drukt je met je neus op het feit dat het eiland in 1898 door de VS gejat is van de Spanjaarden en in 1917 tot een "unincorporated territory" van de Verenigde Staten is gemaakt. Ja zo leer je nog eens wat onderweg. Dit vergeet je je leven niet meer. Ik wist dit allemaal ook niet, maar las het zojuist even op wikipedia en zal het ook wel niet meer vergeten, hoewel ik die kant niet op hoef. Dank je voor de les.

  • 06 Maart 2013 - 13:28

    Astrid:

    Hey Conny wat weer een verhaal bureaucratie ten top zou je zeggen mijn hemel prachtige fot1s weer komt dat cruise ship binnen varen lijkt net of hij nog verder komt veel plezier daar groetjes

  • 06 Maart 2013 - 20:08

    Irene:

    Dus ook aan die kant van de wereld heel behulpzame mensen ... dat tref je weer goed! Have fun.

  • 12 Maart 2013 - 08:17

    Jolene:

    Ah nu beginnen de 'echte' verhalen weer. Spanning en sensatie! Succes tante:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Conny

Meestal blije, vrijgezellige, als het effe kan op reis zijnde vrouw.

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 235471

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 11 November 2017

Het zuidwesten van China

16 September 2016 - 13 Oktober 2016

Groepsreis naar Japan

11 April 2016 - 24 Mei 2016

Gaatje dichten op de Jacobsweg

20 September 2015 - 20 November 2015

Een paar Indonesische eilanden

18 Maart 2015 - 22 Maart 2015

trips in 2015

05 November 2014 - 03 December 2014

Op bezoek bij de Maya's

16 Februari 2014 - 24 Maart 2014

rondreis door Suriname

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Turkije skiën en wandelen

17 September 2013 - 16 Oktober 2013

Rondje Myanmar, of was het toch B....?

22 April 2013 - 29 April 2013

Weekje Cinque Terra

11 Februari 2013 - 21 Maart 2013

eilandhoppen in het Caribisch gebied

26 September 2012 - 21 November 2012

8 weken rondreizen in Vietnam

27 Januari 2012 - 06 April 2012

wat te doen in 2012

14 Oktober 2011 - 23 November 2011

India en Nepal

28 Mei 2011 - 08 Juni 2011

rondreis India en wandelen door Parijs

06 September 2010 - 14 Oktober 2010

op weg naar Santiago

Landen bezocht: