naar Saba - Reisverslag uit Dominica, Dominica van Conny Verdult - WaarBenJij.nu naar Saba - Reisverslag uit Dominica, Dominica van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

naar Saba

Blijf op de hoogte en volg Conny

25 Februari 2013 | Dominica, Dominica

05.45 uur. Even doorlopen, dan ben ik met een kwartiertje op de luchthaven. De hal ademt een grote rust uit. Geen rijen bij de 2 open balies. Ik ben bij Winair direct aan de beurt en bij Liat staan 2 mensen. Er is nog tijd voor een ontbijtje bij de enige open horeca.
Bij douane en security wordt een illusie van toekomstige drukte gewekt door de gespannen linten waar ik in m'n eentje tussendoor laveer van loket naar machine en poortje.
Bij Winair doen ze aan pre-boarden. Je laat je boardingpas en paspoort zien, ze halen er een strookje af en je kunt weer gaan zitten. Volstrekt logisch om die horde van 10 passagiers in goede banen te leiden.

De vliegtuigen worden langzaamaan kleiner. Naar Saba gaat een 20-seater. Het is een vlucht van een minuut of 20 in dit toestel zonder cockpitdeur, totale openheid.
In Saba vliegen we evenwijdig aan een berg, nemen een bocht en staan aan de grond op een landingsbaan die nog korter is dan die op St. Maarten.
Een taxi brengt me de berg op naar El Momo, maar dan oeps, moet ik nog een berg op. 70 treden scheiden mij van de hotelreceptie. Ze zijn leuk beschilderd en onderweg kom ik 4 blikjes tegen met leuke berichtjes om de klant een hart onder de riem te steken en dat helpt.
Inchecken bij Joost, spullen pakken om te gaan wandelen en tas bij de receptie achterlaten. Mijn kamer is nl. nog niet klaar. Het is 08.00 uur.
Langs de hoofdweg terug naar Hell's Gate, daar linksaf een super steile weg in naar boven om bij het begin van de wandeling te komen.
De Sandy Cruz trial, naar verwachting zal hij 2 1/2 uur in beslag nemen. Het gaat nog een tijdje omhoog, via een keien -pad het bos in. Daar afwisselend keien, wortels, steenslag en aarde. En overal bladeren, het lijkt wel herfst.
Hert pad slingert langs de bergwand en is soms smal en waarschijnlijk glibberig. Het gaat omhoog, omlaag en weer terug.
Waarom doe ik dit eigenlijk? vind ik hiken nou wel zo leuk? Ik word steeds angstiger lijkt wel. maar de omgeving is prachtig met die enorme vegetatie. Die kamerplanten in giga formaat. En dan zit er voor me ineens een piepklein salamandertje en even later stap ik over een prachtig slangetje heen. Die staat strak van de spanning en laat zich zo mooi fotograferen. Dat maakt alles weer goed. Ik de het gewoon rustig aan en als het 3 of 4 uur duurt is het ook goed, ik heb de hele dag.

ik begin net te denken dat ik bij het volgende uitkijkpunt maar eens een pauze ga inlassen, als ik langs een vervallen hotel loop en iets verderop een huis staat en de aankondiging dat dit de Troy Hill kant van de wandeling is.
Krijg nou wat, 2.20 uur. Deze slome heeft het gewoon binnen de tijd gedaan, ondanks foto's en kalm aan beleid.
Op de weg gaat het steil naar beneden, naar het plaatsje The Bottom, waar Ängelina's een prima veggieburger serveert voor de lunch.

En dan, niet van plan maar toch gedaan, "The Ladder"
Volgens mijn boekje 524 treden naar het strand, maar ik kom niet verder dan 486 voor ik op het strand sta. Vroeger gingen de schepen hier voor anker en moesten alle scheepsladingen via deze trap het eiland op gedragen worden. Wat een honden bestaan, zelfs met een klein rugzakje is het een hele klus om boven te komen. Onderaan begint het geheel al aardig in verval te raken. De branding is heftig, niet zo fijn om hier voor anker te gaan.
In het Saba Coffeehouse, gerund door Nederlanders, een ijskoffie als beloning voor alle inspanningen.
Dan een minuut of 2 wachten op een lift tegenover de Anglikaanse kerk. De eerste de beste auto die langs komt neemt me mee naar Windwardside, waar El Momo is.
De avond afgesloten met een biertje op mijn privé terras.




  • 27 Februari 2013 - 07:42

    Ammelieke:

    Hoezo alles uit een dag halen???

  • 27 Februari 2013 - 12:14

    Gerrie:

    Noem je dat een slangetje??? 100x vergroot zeker!!!
    Niet te angstig worden he, want je moet nog lopen in Cinque Terre.... have fun!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Conny

Meestal blije, vrijgezellige, als het effe kan op reis zijnde vrouw.

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 235318

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 11 November 2017

Het zuidwesten van China

16 September 2016 - 13 Oktober 2016

Groepsreis naar Japan

11 April 2016 - 24 Mei 2016

Gaatje dichten op de Jacobsweg

20 September 2015 - 20 November 2015

Een paar Indonesische eilanden

18 Maart 2015 - 22 Maart 2015

trips in 2015

05 November 2014 - 03 December 2014

Op bezoek bij de Maya's

16 Februari 2014 - 24 Maart 2014

rondreis door Suriname

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Turkije skiën en wandelen

17 September 2013 - 16 Oktober 2013

Rondje Myanmar, of was het toch B....?

22 April 2013 - 29 April 2013

Weekje Cinque Terra

11 Februari 2013 - 21 Maart 2013

eilandhoppen in het Caribisch gebied

26 September 2012 - 21 November 2012

8 weken rondreizen in Vietnam

27 Januari 2012 - 06 April 2012

wat te doen in 2012

14 Oktober 2011 - 23 November 2011

India en Nepal

28 Mei 2011 - 08 Juni 2011

rondreis India en wandelen door Parijs

06 September 2010 - 14 Oktober 2010

op weg naar Santiago

Landen bezocht: