Dagje Gaziantep - Reisverslag uit Gaziantep, Turkije van Conny Verdult - WaarBenJij.nu Dagje Gaziantep - Reisverslag uit Gaziantep, Turkije van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

Dagje Gaziantep

Blijf op de hoogte en volg Conny

26 Juni 2015 | Turkije, Gaziantep

De bus naar het Mozaiekmuseum is snel gevonden, maar waar koop ik hier een kaartje?
"Nee, niet bij mij, " zegt de chauffeur, stap maar in en bij de volgende halte geeft hij me de tijd om bij de kiosk een kaartje te kopen.
" maar ik heb helemaal geen buskaarten", gebaart de jongeman.
" Geef maar TL 2,- " .
Die geeft de chauffeur aan de man die achter me binnenkomt en laat hem 2 x inchecken.
DIENSTVERLENING in optima forma.
Het Zeugma mozaïek museum huist in een groot modern gebouw net buiten het centrum. Hier worden de mozaïeken van de Romeinse Belkis Zeugma site tentoongesteld. Uitgegraven voor door het in werking zetten van de Birecik dam in de Eufraat , de site onder water zou lopen. Ze zijn prachtig, helder en in sommige gevallen bijna compleet. Hele vloeren zijn er uit de Romeinse villa's gehaald. Het is ook beeldend tentoongesteld.
Ik loop alleen en heb op de begane grond een eigen bewaakster mee om te zorgen dat ik me gedraag. Op afstand loopt ze met een licht verveelde/ arrogant lijkende blik met me mee van de ene mozaïek naar de andere.
De jongen die het stokje op 1 - hoog van haar over neemt pakt dat heel anders aan. Hij ziet me al die borden lezen en biedt me zijn telefoon aan waarop een app. met audiotour. Hij loopt met plezier met me mee, dat zie je. DIKKE PLUIM .
Ik loop terug naar de stad om halverwege een ander museum tegen te komen. Dat lukt met wet strubbelingen, maar het is gesloten voor renovatie. Geplande opening 19 mei 2015. Enige vertraging, soms zelfs jaren is ons natuurlijk ook niet vreemd. Volgende plan.
Naar het kasteel. De panorama's met veldslagen en andere narigheid kunnen me gestolen worden, hoewel ze echt heel knap zijn vormgegeven en gegoten. Ik wil het kasteel zien , maar daarvan is alleen de gang met de tentoonstelling open. Het is wel lekker koel.
Het is een beetje de dag van de nieten, want het volgende museum, dat ik met veel moeite heb gevonden is ook dicht. Niet dat ze bij het Hasan Süzer etnografisch museum nu vreselijk uit hun dak zijn gegaan om hun vindbaarheid te vergroten. Het meisje dat na mijn laatste vraagsessie met me meeloopt , laat de klopper van een lichtbruine merkloze deur klinken . Waarop een man de deur opent met een " kapalı ", oftewel " gesloten "
Volgende halte Kendirli kilisesie , maar die heeft een ander bestemming gekregen als cultureel centrum en alleen de buitenmuren zijn als kerk te herkennen.
Om 5 uur strijk ik neer op een overschaduwd terras. Heerlijk in een schommelstoel, colaatje drinken, soepje eten, een beetje lezen en Word feuten met Agnes.
Terug in het hotel een wat ongemakkelijke, enigszins hilarische situatie, maar dat is voor een volgende keer.

Beetje anders dan anders; mijn reactie op eventuele vragen staat er nu direct onder. Dat wordt dus ff terugzoeken?

  • 27 Juni 2015 - 09:21

    Irene:

    Ja hoor Conny, genoeg foto's, wat een prachtige mozaïeken. Je laat ons lekker springen tussen alle verslagen, geeft niets, ik spring zo door tussen de beachvolleubalwedstrijdjes door.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Conny

Meestal blije, vrijgezellige, als het effe kan op reis zijnde vrouw.

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 234831

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 11 November 2017

Het zuidwesten van China

16 September 2016 - 13 Oktober 2016

Groepsreis naar Japan

11 April 2016 - 24 Mei 2016

Gaatje dichten op de Jacobsweg

20 September 2015 - 20 November 2015

Een paar Indonesische eilanden

18 Maart 2015 - 22 Maart 2015

trips in 2015

05 November 2014 - 03 December 2014

Op bezoek bij de Maya's

16 Februari 2014 - 24 Maart 2014

rondreis door Suriname

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Turkije skiën en wandelen

17 September 2013 - 16 Oktober 2013

Rondje Myanmar, of was het toch B....?

22 April 2013 - 29 April 2013

Weekje Cinque Terra

11 Februari 2013 - 21 Maart 2013

eilandhoppen in het Caribisch gebied

26 September 2012 - 21 November 2012

8 weken rondreizen in Vietnam

27 Januari 2012 - 06 April 2012

wat te doen in 2012

14 Oktober 2011 - 23 November 2011

India en Nepal

28 Mei 2011 - 08 Juni 2011

rondreis India en wandelen door Parijs

06 September 2010 - 14 Oktober 2010

op weg naar Santiago

Landen bezocht: