Met de dolmuş naar Harran - Reisverslag uit Edessa, Turkije van Conny Verdult - WaarBenJij.nu Met de dolmuş naar Harran - Reisverslag uit Edessa, Turkije van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

Met de dolmuş naar Harran

Blijf op de hoogte en volg Conny

28 Juni 2015 | Turkije, Edessa

Het station voor de stadsbussen en dolmuşes ligt praktisch bij mijn hotel om de hoek, dat heb ik goed uitgezocht. Daar zou, volgens de berichten de dolmuş naar Harran moeten vertrekken. Dat doet ie natuurlijk niet. Bij het loket verwijzen ze me naar een benzinestation een stukje verderop, daar gaat hij. Oké , dat gebeurt vaker.
Na een tijdje wachten in de brandende zon, zegt een man dat ik hier niet goed sta. Ik heb veel meer kans als ik bij een halte aan de weg naar Harran ga wachten. ( dat is tenminste wat ik denk dat hij zegt. ) Klinkt ook plausibel. Hij stapt dus met me in een stadsbus en zet me bij de goede halte af. Hij geeft, nadat ik nee heb gezegd op zijn voorstel om met me mee te gaan naar Harran, een man die daar zit opdracht om te zorgen dat ik in de juiste bus terecht kom en die kwijt zich prima van deze taak.
Na een uurtje rijden door het vlakke land, waar door een uitstekend irrigatiesysteem de woestijn heeft plaatsgemaakt voor landbouw, staat Haldun bij de eindhalte. Hij spreekt me in het Engels aan( ik had al besloten een gids te nemen) dus als hij zegt dat we op de motor kunnen, weet ik jij bent de juiste. YEH.
Maar waarom naar Harran?
Het is een van de oudste, continue bewoonde plaatsen op aarde. Het wordt al genoemd in het bijbelboek Genesis en zijn beroemdste inwoner was Abraham, die er in 1900 voor Christus een paar jaar heeft gewoond.
Dat is maar een weetje en voor mij natuurlijk helemaal geen reden om hier helemaal heen te gaan. Dat zijn de beehive huizen wel. Komen nergens in Turkije meer voor en de oudsten van 200 jaar oud hebben de 300 jarigen vervangen . Er wordt niet meer in gewoond. Ze worden gebruikt voor dieren en als museum. Er worden nieuwe gebouwd die ooit dienst moeten gaan doen als hotel. Ik heb hun soortgenoten gezien in het noorden van Syrië, dat hier 18 km. vandaan ligt. Maar of die er nog zijn?
We kunnen naar de grens rijden, maar daar zie ik toch echt het nut niet van. Ik ga liever naar de manmade grot 20 km verderop. Uitgehakt voor het bouwen van kastelen en stadsmuren enzo. Deze is gigantisch, de heuvel is gewoon finaal uitgehold met hier en daar een pilaar om de boel overeind te houden. Ik vind natuurlijke grotten toch een stuk mooier, maar indrukwekkend is het wel.
6 km verder bezoeken we de restanten van een karavanserai uit de tijd van de zijderoute. Ook deze wordt gebruikt als stal. De huizen eromheen zijn basaal, ik mis de schotels maar er staat wel een grote airco op het dak. En geloof me dat is nodig zelfs de wind die we op de motor vangen is warm.
Ik heb geen zin nog 30 km. verder te rijden naar nog 2 belangrijke plaatsen. We rijden weer door de katoenvelden terug.




  • 28 Juni 2015 - 21:19

    Stan:

    Con,
    Ik kan je niet bijhouden. Heb ik net gereageerd, staat er alweer een nieuw verhaal (maar ja, ik was aan de late kant). Daarin krijg ik al wel een beetje antwoord op mijn vraag: "maar daar zie ik toch echt het nut niet van" - van naar de grens rijden. Inderdaad, verstandig. Ga zo door...

  • 28 Juni 2015 - 23:53

    Marijke:

    Nee he Stan? Niet bij te houden die zus van ons. Lekker op de brommer, daar hou je van he? En nee, blijf bij de Syrische grens maar weg hoor. Verstandig. Geniet van het heerlijke Turkije meid.

  • 29 Juni 2015 - 04:30

    Conny Verdult:

    Hoi Marijke, brommer? Een motor natuurlijk, het moet wel een beetje opschieten natuurlijk.
    En ja daar houd ik van, de wind door je haren en het uitzicht niet beperkt door blik
    groetjes

  • 29 Juni 2015 - 19:01

    Ammelieke:

    mooie foto's, leuk verhaal....goeie reis....wat wil je nog meer????

Tags: Turkije, Harran

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Conny

Meestal blije, vrijgezellige, als het effe kan op reis zijnde vrouw.

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 235332

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 11 November 2017

Het zuidwesten van China

16 September 2016 - 13 Oktober 2016

Groepsreis naar Japan

11 April 2016 - 24 Mei 2016

Gaatje dichten op de Jacobsweg

20 September 2015 - 20 November 2015

Een paar Indonesische eilanden

18 Maart 2015 - 22 Maart 2015

trips in 2015

05 November 2014 - 03 December 2014

Op bezoek bij de Maya's

16 Februari 2014 - 24 Maart 2014

rondreis door Suriname

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Turkije skiën en wandelen

17 September 2013 - 16 Oktober 2013

Rondje Myanmar, of was het toch B....?

22 April 2013 - 29 April 2013

Weekje Cinque Terra

11 Februari 2013 - 21 Maart 2013

eilandhoppen in het Caribisch gebied

26 September 2012 - 21 November 2012

8 weken rondreizen in Vietnam

27 Januari 2012 - 06 April 2012

wat te doen in 2012

14 Oktober 2011 - 23 November 2011

India en Nepal

28 Mei 2011 - 08 Juni 2011

rondreis India en wandelen door Parijs

06 September 2010 - 14 Oktober 2010

op weg naar Santiago

Landen bezocht: