Naar Diyarbakır - Reisverslag uit Diyarbakır, Turkije van Conny Verdult - WaarBenJij.nu Naar Diyarbakır - Reisverslag uit Diyarbakır, Turkije van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

Naar Diyarbakır

Blijf op de hoogte en volg Conny

30 Juni 2015 | Turkije, Diyarbakır

Lekker vroeg vertrokken en dat is maar goed ook. Als ik als enige in bus 72 achterblijf, vraagt de chauffeur waar ik heen moet.
"De otogar".
" Ja daar zijn we allang voorbij" krijg ik als antwoord. " Nou ja blijf maar zitten ik ga zo nog terug, " of zoiets.
Dan komt er een 72 van de andere kant. Hij houdt hem aan en zegt ongetwijfeld iets als " Ik heb hier weer zo'n dombo die de otogar voorbij is gereden, neem d'r even mee." Ik sprint in ieder geval van de ene naar de andere bus.
Hopelijk gaat het nu goed, ik zie mezelf al gaan de hele dag " heen en weer, heen en weer" om met Drs. P te spreken . Maar de chauffeur waarschuwt en eerlijk gezegd kan ik het van deze kant zien aankomen en vind ik het helemaal niet meer zo stom van mezelf. Het was gewoon niet te zien.
Even goed nog dik op tijd voor de bus van 9 uur naar Diyarbakır.
Na Siverik, waar een man is ingestapt, geeft de chauffeur niet alleen het stuur, maar ook zijn stropdas over aan deze man. Vreemde gebruiken.
Om half 12 zijn we in Diyarbakır, tenminste in de otogar 14 km buiten de stad. Geen dolmuş te zien, dus dan maar een taxi. Deze kan me ook mooi bij het door mij gekozen hotel afzetten. Scheelt een hoop zoek - en sjouwwerk .
Ze hebben een kamer voor me, dus binnen korte tijd ga ik op weg om de bijzonderheden van deze stad te checken. Het belangrijkste zijn de zwart basalten stadsmuren en verdedigingstorens, dan de nodige moskeeën, een kerk, wat oude gerenoveerde huizen, een hanı of twee. Ik red niet alles, zou er makkelijk nog een dag kunnen vullen , maar ik heb het een beetje gehad met de stad. Morgen eindelijk richting Nemrut Dağı (berg) en de koningsbeelden.
Tegen de buitenkant van de muren zijn, laten we zeggen de huizen wat minder gelikt. Het kindertal is groot en terwijl ik langs de muur loop, voel ik me net de rattenvanger van Hamelen. En het rare is, die kinderen denken dat ze weten hoe ik heet, ze roepen maar steeds " Money , Money ". Het zal wel zijn omdat hier meer toeristen zijn. Ik had het deze week nog niet gehoord.
Het splinternieuw ingerichte archeologisch museum wakkert alweer aan tot terugkomen om de sites aan de Tigris, waar al deze artefacten zijn opgegraven, te bezoeken.
Dan wordt het tijd om neer te strijken in de Hassan Paşa hanı. Alles is dicht, niets meer te bezoeken, dus ik zit hier mooi met een cola voor me te schrijven. Daar ga ik maar een gewoonte van maken. Een mooie plek uitzoeken om te schrijven.

  • 30 Juni 2015 - 22:04

    Ans:

    Ben ik een dombo als ik niet weet wat een otogar is?... .

    Je bent aardig in de binnenlanden, stoer om daar rond te reizen!

    Groetzzzz Ans.

  • 30 Juni 2015 - 22:15

    Conny Verdult:

    Nee hoor Ans, Sorry een otogar is een busstation.

  • 30 Juni 2015 - 23:35

    Irene:

    Gelukkig, deze foto's kan ik bekijken, de vorige 2 (of 3) zendingen wil mijn computer niet openen ...
    Ziet er weer fantastisch uit maatje. En weer zo lekker bussen, geweldig!

  • 01 Juli 2015 - 07:09

    Conny Verdult:

    Hoi Irene heb je nog wel een nieuwe computer, jammer.
    Dat bussen is hier een echte luxe hoor met veel ruimte voor je benen. Ik neem ook consequent een vest mee naarbinnen. Dat ga ik vandaag maar eens laten,geen vrieskisten hier
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Conny

Meestal blije, vrijgezellige, als het effe kan op reis zijnde vrouw.

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 235318

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 11 November 2017

Het zuidwesten van China

16 September 2016 - 13 Oktober 2016

Groepsreis naar Japan

11 April 2016 - 24 Mei 2016

Gaatje dichten op de Jacobsweg

20 September 2015 - 20 November 2015

Een paar Indonesische eilanden

18 Maart 2015 - 22 Maart 2015

trips in 2015

05 November 2014 - 03 December 2014

Op bezoek bij de Maya's

16 Februari 2014 - 24 Maart 2014

rondreis door Suriname

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Turkije skiën en wandelen

17 September 2013 - 16 Oktober 2013

Rondje Myanmar, of was het toch B....?

22 April 2013 - 29 April 2013

Weekje Cinque Terra

11 Februari 2013 - 21 Maart 2013

eilandhoppen in het Caribisch gebied

26 September 2012 - 21 November 2012

8 weken rondreizen in Vietnam

27 Januari 2012 - 06 April 2012

wat te doen in 2012

14 Oktober 2011 - 23 November 2011

India en Nepal

28 Mei 2011 - 08 Juni 2011

rondreis India en wandelen door Parijs

06 September 2010 - 14 Oktober 2010

op weg naar Santiago

Landen bezocht: