19 maart Historische trip naar de Warapakreek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Conny Verdult - WaarBenJij.nu 19 maart Historische trip naar de Warapakreek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

19 maart Historische trip naar de Warapakreek

Blijf op de hoogte en volg Conny

21 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

hotel Torarica opgehaald en vertrek daarom om 5.40uur bij het Guesthouse.
De groep bestaat vandaag uit 9 manlvrouw, een gisteren in Suriname aangekomen familie van 6 en 3 eenlingen.
Yve, de gids van vandaag brengt ons up to speed met de geschiedenis van de wijken in Paramaribo waar we doorheen komen.
De bus brengt ons naar Alkmaar, waar we in de boot stappen. Over de Corantijn rivier naar de Matapica kreek, om dan de smalle Warapakreek in te slaan. We zijn gewaarschuwd en hebben ons flink ingesmeerd met insect repellent, maar het ongedierte blijkt ervan te houden. Binnen zeer korte tijd zijn we omgeven door heel nare steekvliegen. Sjaal om, beetje om je heen meppen en morgen wakker worden met een hoop bulten.
Deze kreek was dichtgeslibd en is een paar jaar geleden helemaal uitgebaggerd. Een enorm projekt, resulterend -in een prachtige locatie, Bakkie, de vroegere plantage Rynsdorp.
Ook hier ligt in boom in de weg ' dat valt ook maar om. Zagen, laten vallen en we kunnen er zo overheen varen.
De vegetatie veranderd met het naderen van de Atlantische oceaan. Van rode mangrove met enorme wortelstelsels naar varens dan en zwarte mangrove, waarvan de wortels een soort tapijtjes vormen, net als in de Bigipan.
We zien natuurlijk weer veel vogels, rode krabbetjes en vieroog visjes, een soort doorschijnende springertjes. Ze hebben natuurlijk gewoon 2 ogen, maar kunnen door ge splitste pupillen tegelijkertijd onder en boven water kijken en springen voor de boeggolf uit naar de kant. Hoogtepunten: een paar rode ibissen, een groep overvliegende lepelaars, een vlucht regenwulpen, verschillende arend soorten en natuurlijk die kaaiman die zo heerlijk lag te zonnen.
Op citrusplantage Alliance krijgen we een heerlijke lunch.
En tijdens de terugweg tovert yves als afsluiting een fles rum en blikjes bier uit de koelbox. We zijn weer prima verzorgt deze op trip.
Een topdag, maar ik ben moe!!!! Morgen maar een rustdagje inlassen, beetje shoppen, beetje lezen.

• 21 Maart 2014 - 09:31

Simone R:

Volgens mij heb je al behoorlijke zeebenen zoveel je op het water zit. Hopelijk alleen maar bultjes van die insecten en geen andere narigheden. Wel een mooie natuur denk wat ik zo zie en lees. Thuis weer afkicken van al die alcoholisch versnapperingen., je weet op het werk hebben we daar goede cursusjes voor. Groetjes

• 21 Maart 2014 - 12:05

Agnes:

Hoi Conny, wat een prachtige foto's weer!! Ik ben weer bij gelezen en gekeken. Het steekvliegen verhaal doet me denken aan Ierland:).
    Groetjes Agnes

• 22 Maart 2014 - 08:24

Ammelieke:

Prachtige foto's en weer een avontuur rijker

• 22 Maart 2014 - 10:18

Helena Perez:

wat groeit et op de electriciteitsdraden? Epiphiten!

geweldige foto van de kaaiman!