van Pleiku naar Kontum - Reisverslag uit Kon Tum (1), Vietnam van Conny Verdult - WaarBenJij.nu van Pleiku naar Kontum - Reisverslag uit Kon Tum (1), Vietnam van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

van Pleiku naar Kontum

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Conny

04 November 2012 | Vietnam, Kon Tum (1)

Over de Ho Chi Minh Road is het 45 km naar Kon Tum. Wij maken er iets meer van, want er is van alles te bezoeken en bekijken. Maar eerst zoeken we een stalletje voor het ontbijt. Bestellen pistoletjes met omelet, aan de overkant van de straat koffie en gaan op de peuterstoeltjes zitten om het geheel te nuttigen.
Onze cateraarster staat lustig te bakken en broodjes op te warmen om als het klaar is een broodje wijzend op mij aan Binhj te geven, die hem aanpakt, aan mij geeft en daar niets vreemds in ziet.

20 Minuten onderweg, we draaien een bosweg op en van die motor af, wandel tijd. Loop maar tot het eind van het pad. Sealake. het grootste natuurlijke (vulkaanmeer) van Vietnam. Onmetelijk diep, blauw met water zo schoon dat het wordt gebruikt voor de watervoorziening van Pleiku. Een bruidspaar is bezig foto's te maken bij de eerste afslag. De vrouwen dragen prachtige jurken en ik vraag aan twee meisjes of ik ze mag fotograferen. Binnen no time komen er meer bij, maar als een man probeert op de foto te komen steek ik daar toch een stokje voor. Alleen vrouwen met mooie jurken mogen in beeld. de bruid wil ook wel en de bruidegom kun je niets weigeren, dus.
Door naar het eindpunt, daar is het druk, een bus arriveert. iedereen eruit, foto's maken en instappen maar weer.
Hoe snel kun je iets moois toch kwijtraken door de drukte.
Gelukkig blijkt aan de andere kant ook een mogelijkheid te zijn om van het meer te genieten en naast een stelletje koeien lopen daar alleen twee meisjes rond.
Op de groene thee plantages wordt geplukt, ook aan de overkant in de koffie is men druk aan het plukken. Ik word van harte welkom geheten en natuurlijk mag ik foto's maken.
Volgende stop; een pagoda vorig jaar gebouwd om de mensen te eren die in de Amerikaans oorlog zijn gebombardeerd en in een massagraf zijn neergelegd. In de pagoda geen Boeddha zoals verwacht, maar een afbeelding van oom Ho. Een glaasje groen thee ter afscheid en door naar de volgende bezienswaardigheid.
In een Gia Rai dorp heeft elk huis een klein huisje om de rijst in op te slaan, het halve dorp is bezig in een tuin zo'n huisje te maken."
Bij een van de vele bruiloft wip ik even aan. Het weekend is bij uitstek geschikt om te trouwen vinden heel veel mensen.
De middag gebruiken we om rond Kontum wat minderheden dorpjes en een weeshuis te bezoeken.
Er zijn heel wat gasten in dit hotel, allemaal op de motor hier gekomen en allemaal rijdend van noord naar zuid.

• 04 November 2012 - 17:17

Stan:

Mooi, je weer te volgen. Dat waren gisteren ineens veel mailtjes met links naar nieuwe posts.
    Mooie foto's. Je verhalen en foto's geven een beeld van - gelukkig - een vredig land tegenwoordig.
    Gelukkig kon je dat broodje gewoon opeten. Sommigen doen dan wel kapjes voor de mond, maar dat wil kennelijk niet zeggen dat het concept 'hygiëne' geheel is doorgedrongen...
    Doe je ook een foto van jou, je motor én motorrijder? Of zijn foto's niet te bestellen?

• 04 November 2012 - 17:41

Ammelieke:

weer in 1 adem uit gelezen.

• 04 November 2012 - 17:41

Ammelieke:

weer in 1 adem uit gelezen.

• 04 November 2012 - 22:36

Gré + Phil:

Dag Con,
    Kijk naar je vorige verslag, Jesus, terwijl je erop reageert staat er al weer een nieuwe.
    Dus nog maar een keer...........
    Goeiemorgen en gefeliciteerd.
    We zijn meer meelezers dan reageerders en houden (af en toe?) ons hart vast.
    Neem er één en veel plezier.
    Ziens..

• 04 November 2012 - 23:20

Ans Zonneveld:

Jemig Conny, wat maak je weer veel mee. Het is prachtig om te lezen en probeer er een voorstelling van te maken, Vietnam blijft op mijn lijstje hoor!
    Nog een goede reis, groetjes Ans.

• 05 November 2012 - 10:52

Stan:

Dag Conny,
    Gefeliciteerd met je verjaardag vandaag. Zul je het vieren met je motorrijder?
    Neem minstens een tompouce als ze die daar hebben...
    ... en anders iets locals. Vieren ze daar in Vietnam eigenlijk verjaardagen? Hebben ze andere vierdagen? Je moet ALLES van die cultuur te weten komen, voor jezelf en voor ons!
    Een dikke verjaardagskus,
    Stan

• 05 November 2012 - 14:29

Simone R:

Hé Conny,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hebben ze daar ook vrouwtjes met touwtjes om je benen te doen voor je verjaardag want die traditie moet je er natuurlijk wel inhouden. Neem een lekkere borrel vanavond en nog vele jaren en reisverslagen gewenst. Groetjes Simone

• 05 November 2012 - 15:12

Marijke:

Hoera hoera hoera, Zover weg, niet eens de mogelijkheid om even een bakkie met gebakje te doen.
    Maar och, what else is new?
    Een leuke dag meid, weet dat we aan je denken, meer is nu even niet mogelijk.
    Geef Binhj maar een lekker hapje onderweg en trakteer jezelf op iets moois.Tot gauw, kus van zus

• 05 November 2012 - 17:59

Irene:

Gefeliciteerd! Ik wou dat ik er was om de badkamer vol te hangen en vooral om bier en loempia's te nemen om t te vieren! Bestel maar een hele berg van die dingen!
    Maak er een leuke dag van, nou ja, ik bedenk me nu dat jouw dag daar al zo'n beetje om is nu ... Grtzzz

Gerrie:

Lang zal ze leven lang zal ze leven lang zal ze leven in de gloria in de glooooria in de glooooria ....hieperdepiep....hoera !!!!!!
    Zo, ik heb voor je gezongen, proficiat Conny, neem er nog maar n biertje op, dan doe ik dat ook!!

• 05 November 2012 - 20:14

Gerrie:

2x was nou ook weer niet de bedoeling, ha ha !!

• 06 November 2012 - 06:12

Alma:

ook ik wens je nog vele jaren met
    vooral mooie vakanties toe!

• 06 November 2012 - 12:28

Hanny:

Hee Conny, alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ik dacht hetzelfde als Simone, haartjes verwijderen als kadootje voor je zelf.
    groetjes en goede reis verder, want er valt natuurlijk nog genoeg te zien.