op scooters door Ba Bé National Park - Reisverslag uit Bắc Kạn, Vietnam van Conny Verdult - WaarBenJij.nu op scooters door Ba Bé National Park - Reisverslag uit Bắc Kạn, Vietnam van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

op scooters door Ba Bé National Park

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Conny

02 Oktober 2012 | Vietnam, Bắc Kạn

Wat een heerlijke dag. Beetje dom achterop zitten kijken naar het prachtige landschap. Ook ik heb vandaag een helm op, maar of hij bij ons door de keuring komt? Zeker weten van niet.
Tiu denkt eerst dat we zelf gaan rijden. Dacht het niet, dat was niet de afspraak, wij gaan zeker weten verdwalen en laat die jongens ook maar wat verdienen. Redenen genoeg om te wachten op een tweede chauffeur( Day), die volgens ons waarschijnlijk herfstvakantie heeft. Hij zou Engels spreken, maar dat is een klein beetje teveel eer voor de jongeman die overigens wel erg lief is. Net als Twan, bij wie ik achterop mag.
We rijden het park in, door jungle begroeiing en zicht op rijstterrassen, bananenbomen en door dorpsgemeenschappen van diverse achtergrond.
Varkens en kippen lopen vrij op de weg en buffels worden aan een touwtje uitgelaten.
De eerste stop is bij een mooie, niet zo'n brede, maar wel hoge waterval. Er ligt een prachtige trap, die ons een flink stuk omhoog leidt. Halverwege heeft een deel van de waterval een afslag genomen en ook voor de trap gekozen.
Om op een mooi punt te komen is het nog even glibberen en klauteren geblazen. Irene is gelukkig net zo stuntelig als ik, da's weer eens wat anders dan je te moeten meten met klipgeiten. De jongens vinden het wel grappig. Zeker als ik in een plasje ga zitten en later bij het afdalen er ook nog eens voor kies om een stuk op de billen af te leggen.
Het is zo makkelijk om de lachers op je hand te krijgen.
Gelukkig mag ik even goed wel achterop met die vieze broek.

Volgende stop een grot. Normaal mooi verlicht, maar omdat we maar met z'n tweeën zijn willen ze de lampen niet aan doen. We krijgen elk een grote zaklamp mee en kunnen dan de eindeloze trap naar de ingang van de grot nemen. Met een emmertje onder mijn kin en een portie noodles had ik een goed, lekker zout soepie kunnen produceren.
Eenmaal in de grot brengt een trap ons net zo snel weer naar beneden.
Waarom de ingang niet beneden gemaakt, vragen wij ons dan natuurlijk af.
Maar de grot is mooi en hoog, met vele stalactieten en stalagmieten in prachtige vormen en sommigen mooi glinsterend.Naast het pad ligt een flink stuk dat van de zoldering gevallen is.

Tijd voor de lunch in een dorpje van de Tai of de Dao. Ze laten een zooitje zulk onbestemd vlees zien, dat Irene ter plekke vegetariër wordt. Er wordt ergens een bakje groenten vandaan gehaald en we krijgen binnen no time een prima noodlesoep met groenten voorgeschoteld.

Met een grote boog rijden we terug naar ons guesthouse. Twan ziet me achterop een filmpje maken en wil dan steeds stoppen voor mooie foto momenten. Schattig, maar de zon staat verkeert en er hangt een behoorlijke nevel. Dus die prachtige rijstterrassen komen er niet goed op.
Hier doen we het mee vandaag, want achter me zet Tui een bord met heerlijke loempiaatjes neer. Etenstijd.

• 02 Oktober 2012 - 14:21

Simone R:

Hoi meiden, Eindelijk weer eens bijgelezen. Zo te lezen genieten jullie volop. De dagen zijn goed vol met leuke dingen doen, waar je de tijd vandaan haalt om voor ons die mooie verhalen te schrijven??. Doe Irene natuurlijk ook de groeten van mij. Veel plezier nog samen en wacht weer op jullie belevenissen. Ik krijg er bijna weer reiskriebels van. Groetjes Simone

• 02 Oktober 2012 - 15:19

Emilie:

Ik zou zowiezo vegetariër worden in dit soort landen!

• 08 Oktober 2012 - 14:21

Marijke:

Wat schrijf je toch beeldend suske.
    Ik zie het voor me, bah, dat vlees maar ook al die leuke inheemse situaties. Veel leuker toch om een grot met een zaklamp te doen, zou hier niet door de ARBO komen.
    Is het erg heet trouwens? Want ik was verbaasd te lezen dat het in de grot zo heet was, is toch meestal een constante koude bedoeling van onder de 15 graden ofzo?

Houdoe