naar Haiphong - Reisverslag uit Haiphong, Vietnam van Conny Verdult - WaarBenJij.nu naar Haiphong - Reisverslag uit Haiphong, Vietnam van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

naar Haiphong

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Conny

04 Oktober 2012 | Vietnam, Haiphong

How time flies, we zijn alweer een week onderweg. En dat zonder ingeslagen hersens. Erger nog, we hebben steeds dezelfde ideeën en plannen. Ammelieke, je kent dat wel.

Het wolkendek is dik, maar het is nog vroeg.( wishfull thinking)
Eerst maar eens een ontbijtje scoren. Terug naar het restaurant van gisteren, maar nu buiten aan het water. Stuk stokbrood met spiegelei en koffie. Prima manier om de dag te beginnen.
Even de markt over en in de straat waar winkel na winkel de helmen buiten liggen mijn eerste souvenir gevonden. Een helm in jeans dessin. Hij zal niet aan de Nederlandse veiligheidseisen voldoen, maar voor het schaatsen is hij wel leuk.
Hilariteit alom op de fruitmarkt, als de kleine Vietnamese vrouwtjes zich gaan meten met Irene, slank en 1.80 m.. En dan kom ik erachteraan. Oh je hebt ze ook in breed en groot.
Met koekjes en water voor de busreis in de tas nemen we een taxi naar het busstation, alwaar we door een stel schreeuwers zowat die taxi uitgetrokken worden. Eerst denk ik nog dat ze die auto willen, maar nee het is hen om ons te doen. We moeten en zullen in de bus naar Hanoi. Hallo we willen naar Halong Bay. Nee nee nee, geen bus naar Halong Bay. Nou zus, we gaan zelf wel even kijken wat er op de bussen staat. En ja hoor, over een kwartiertje vertrekt er eentje. Hoppa, rugzakken op de achterbank en wij lopen nog even rond. Bij terugkomst zit de man aan het achterwiel te rommelen. Ojee, die gaan we toch niet halverwege verliezen?
Dan komt er een prachtige touringcar aanrijden die om 11.00 uur naar Haiphong vertrekt. Twee seconden later verhuizen we de rugzakken van de ene naar de andere achterbank. Sorry change of plans.
Ineens een uurtje over, dat we doorbrengen met een colaatje op het dakterras van een super chique hotel. Jammer dat het niet helder is, maar dat we in een uitgestrekte stad zitten is goed te zien.

Over de busreis valt weinig te vertellen nu we zo comfortabel naar onze bestemming zoeven. Alleen dat het met zijn 5 uur aan de lange kant is. Op de velden is men druk bezigmet oogsten van de rijst.

Om 4 uur in Haiphong brengt de taxi ons naar het hotel van onze keuze. Oeps, dat zal niet lekker slapen in deze bouwval, die al een tijdje niet meer voor hotel door kan gaan. Gelukkig is het andere betaalbare hotel slechts een paar honderd meter verder.

Snel op zoek naar de brede boulevards en zichtbare Franse invloeden. Eerst de Kathedraal, dan het Operatheater, waarvoor een plein vol vrouwen aan het gymen en kinderen op skates rijden die ter plekke gehuurd kunnen worden.

Aan de overkant zien we een Bia Hoi en ja hoor, hier willen ze ons best een pul of 2 tappen. Het smaakt goed en het terras loopt langzaam vol. Een man probeert stiekem een foto van ons te maken. We zien het wel hoor, helemaal niet erg.
Het afrekenen is een lachertje, 20.000 dong voor 4 grote glazen bier. Dat is wel € 0,75.

Het eten is nu echt gezellig en ook weer lekker. Morgen voor dag en dauw op voor de boot naar Cat Ba eiland.

• 04 Oktober 2012 - 20:55

Ammelieke :

hoi conny,
    wat eng herkenbaar (maar ook weer heel leuk) al diezelfde gedachten. Leuk hoe je alles weer beschrijft, ik zie het als een film voor me....leuk dat jullie nu de attractie zijn en niet de inwoners van het land waar jullie gast zijn. veel plezier morgen

• 05 Oktober 2012 - 09:34

Hanny:

Hai Conny, ook ik ben weer bijgelezen, met veel plezier.
    Filmpje op facebook ook met plezier bekeken.
    Goede reis verder en groetjes aan Irene.

• 08 Oktober 2012 - 14:11

Marijke:

Hoi Conny,

Eindelijk ben ik weer thuis en kan ik weer alles goed openen, lezen, meegenieten en reageren. Op een of andere manier gaat dat niet soepel op mijn smartphone.
    Leuk weekend met de camperclub gehad. Vooral omdat zussen en broer erbij was was het een waardevol weekend. Camper nu in de winterslaap en ik treurig. pas over 6 maanden weer lekker weg ermee.
    Jij bent weer zo heerlijk aan het reizen, ervaringen opdoen, observaties maken etc. dat ik gewoon lekker meelift met jou.
    Kus