Chamuni Hill - Reisverslag uit Mysore, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu Chamuni Hill - Reisverslag uit Mysore, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

Chamuni Hill

Door: connyopreis

Blijf op de hoogte en volg Conny

22 Maart 2011 | India, Mysore

22 maart dinsdag
Vanmorgen een geweldige koffie ontdekt bij een kioskje op het busstation. Op zoek naar bus nr. 201, om op Chamuni Hill te komen, voor een tempel en een prachtig uitzicht over Mysore.
De koffie was genieten, maar ik moet naar het andere busstation, dus een autoriksja aangeschoten die me gezien de afstand ook nog eens de volgens mij juiste prijs opgeeft van 20 roepies. Dat vind ik prettig te ontdekken, maar dan, vlak voor het busstation stopt ie, draait zich om en vraagt of ik naar Chamuni Hill wil. Hij kan me voor 80 roepies brengen, want de bus gaat niet. Goh, waar heb ik die eerder gehoord. Jammer nou. Meneer hier zijn uw 20 roepies, breng ma naar het busstation, dan ga ik even kijken. Gaat hij niet, dan kom ik bij u terug. Het is even zoeken, maar hij gaat natuurlijk gewoon en hij zit vol Indiërs die ook naar Chamuni hill gaan.
Er hangen wel erg veel bloemenslingers voor in de bus en ik weet nu ook waarom. Hij scheurt als een maniak door de haarspeldbochten de berg op. Ik lijk de enige die het eng vind, maar ik weet natuurlijk niet waar al die kakelende Indiase vrouwen het over hebben.
Boven is eerst een centrum met spreuken over vrede, zelfherkenning . Het spreekt me wel aan, tot ik lees dat het over cursussen in meditatie gaat, van een wereldwijde organisatie voor meditatie. Met adressen in Nederland. En een folder in het nederlands. Dan via een commercieel straatje naar de eigenlijke Sri Chamundeswariitempel, waar het hier allemaal om gaat.
Mensen kopen mandjes met bloemen en kokosnoten, die ze voor of in de tempel stukgooien. Ik volg de lange rij gelovigen met mandjes , naar het heiligdom van de godin , waar 4 mannen staan met schalen waar geld op wordt gegooid en men met een hand overeen vuurtje strijkt en een lepeltje water krijgt, slokje, streek over het hoofd, buiging en men loopt door naar een loketje waar het mandje wordt afgegeven en even later zonder de bloemen weer terugkomt. Zo zijn er nog wat loketjes, waar verschillende goden achter huizen en dus verschillende ofers worden gegeven.
Ik zit in de schaduw van de tempel te schrijven over hoe ik er niets van begrijp en een familie uit Chennai komt het me uitleggen. De Godin is een gedaante van Parvati, de vrouw van Shiva, die tegen het kwaad vecht. De kokosmelk is het pure hart van de kokosnoot en dat is wat men offert, als teken van het eigen pure hart. De bloemen worden om of bij de godin gehangen, de rest van de kokosnoot neemt men mee.
Kleine kinderen zijn gebiologeerd door de blanke vrouw die daar zo rustig zit te schrijven, ze willen bijna niet met hun ouders mee. Ik trek aardig wat bekijks zoals ik hier zit, maar het is toch lekker rustig in de schaduw, als de vliegen me nu ook nog met rust lieten, maar er is net wat kokosmelk op mijn broek terecht gekomen en volgens mij komen ze daar op af.
Op weg naar de volgende, veel oudere tempel, wordt me een bord rijst aangeboden, melk rijst, een beetje zurig en donkere rijst met pinda’s, wel lekker. Ik heb geen idee wat ik ermee moet doen. Moet ik het in de tempel offeren? Maar nee, er zit een man op de trap met net zo’n bord. Ik moet het eten met mijn handen , zij kijken hoe ik dat als westerling voor elkaar krijg en nee, ze willen er geen geld voor. Ik zie de man zijn restant aan een koe geven en vraag wat ik met mijn restant moet doen. Het was lekker maar teveel. De vrouw brengt het naar een paar mannen verderop. Na mij krijgt er niemand meer een bord, de pannen zijn weg. Het is erg, maar héél even vraag ik me af of ik hier gedrogeerd ga worden en bestolen. Natuurlijk niet! Erg dat zo’n gedachte in je opkomt.
Ik vraag een man bij de laatste tempel de weg naar de trap naar beneden. Alleen?, nee hoor dat kan niet, veel te gevaarlijk. Je gaat door een probleemgebied, je moet de bus nemen.
Dat zint me natuurlijk helemaal niet, wat te doen. En gelukkig zie ik even later Rachel uit Nieuw Zeeland, die zit te lezen. Zij heeft wel zin om met me mee naar beneden te lopen en of we beneden dan een autoriksja naar de stad kunnen delen. Natuurlijk. We brengen de rest van de middag samen door op het terras van hotel Poora, zij tekenend en ik met mijn laptopje het verhaaltje van gisteren schrijvend, wat nog best lastig was, omdat ik mijn boosheid alweer helemaal vergeten was en ik niets had opgeschreven. Als zij naar het treinstation vertrekt , ga ik naar het buurhotel voor een biertje. Ze bieden me zelfs een stopcontact aan, maar ik heb geen snoer mee. Als ik zeg niet van AC te houden, gaat de airco uit, wat me een beetje ver gaat. Niet iedereen hoeft het warm te hebben omdat ik een hekel heb aan airco, dus hij wordt weer aangezet. Met een biertje voor me en uitzicht op de rotonde naar het paleis neem ik voor dit moment afscheid.
Groetjes.

  • 23 Maart 2011 - 09:20

    Mirjam:

    weer 'even' bijgelezen, wat een verhalen Con je maakt heel wat mee.
    Ik vind het toch een hele onderneming zo in je eentje, maar ja jij bent het wel gewend.
    Ik merk wel dat de reacties minder worden, dus dacht ik schrijf nog maar even.
    wacht rustig af op het vervolg, geniet er nog maar even van, doe ik dat weer van de verhalen

    groetjes Mirjam

  • 24 Maart 2011 - 03:21

    Emilie:

    Zo, ook ik ben weer helemaal bijgelezen en heb wederom genoten van je belevenissen.
    Je laatste week is ingegaan, dus blijf nog even genieten. Voor je het weet zit je weer tussen je collega's, ook gezellig hoor, maar minder spannend.
    Groeten!

  • 24 Maart 2011 - 12:07

    Ingrid:

    dat was idd lekker lezen,je schrijft het allemaal zo leuk en die foto's zijn ook om heerlijk mee te genieten,jij nog even genieten van je vakantie
    groetjes ingrid

  • 10 April 2011 - 09:25

    Jolene:

    Hihi ik vind het zo grappig om te lezen dat je het af en toe zo eng vindt in de bus, trein, taxi, riksja maar wel de hele tijd gewoon doorgaat en van die enorme ritten maakt:)

    En het is ook zo herkenbaar dat je je soms ineens zo kwaad kunt maken om die 'toeristenlokkers' en er de volgende keer juist gewoon om kunt lachen en erin meegaan. Idioot hoeveel je eigen humeur dan van invloed is ofzo hè?:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Conny

Meestal blije, vrijgezellige, als het effe kan op reis zijnde vrouw.

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 235049

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 11 November 2017

Het zuidwesten van China

16 September 2016 - 13 Oktober 2016

Groepsreis naar Japan

11 April 2016 - 24 Mei 2016

Gaatje dichten op de Jacobsweg

20 September 2015 - 20 November 2015

Een paar Indonesische eilanden

18 Maart 2015 - 22 Maart 2015

trips in 2015

05 November 2014 - 03 December 2014

Op bezoek bij de Maya's

16 Februari 2014 - 24 Maart 2014

rondreis door Suriname

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Turkije skiën en wandelen

17 September 2013 - 16 Oktober 2013

Rondje Myanmar, of was het toch B....?

22 April 2013 - 29 April 2013

Weekje Cinque Terra

11 Februari 2013 - 21 Maart 2013

eilandhoppen in het Caribisch gebied

26 September 2012 - 21 November 2012

8 weken rondreizen in Vietnam

27 Januari 2012 - 06 April 2012

wat te doen in 2012

14 Oktober 2011 - 23 November 2011

India en Nepal

28 Mei 2011 - 08 Juni 2011

rondreis India en wandelen door Parijs

06 September 2010 - 14 Oktober 2010

op weg naar Santiago

Landen bezocht: