25 november Célestun - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Conny Verdult - WaarBenJij.nu 25 november Célestun - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

25 november Célestun

Blijf op de hoogte en volg Conny

27 November 2014 | Mexico, Mérida

Mérida heeft een stuk of 7 busstations op 3 locaties in de stad. Wet is dat je weet op welke locatie je moet zijn,maar dat je dan het station om de volgende hoek moet hebben, of de daarop volgende. En zo rijdt dan precies de bus die je wilde pakken weg tijdens jouw zoektocht.
Gevolg: uurtje wachten op de volgende.
Voordeel: Tijd om mijn verhaaltje van de vorige dag schrijven.
Irene is daar allang mee klaar, maar ik ben 's avonds druk met mijn foto's, opslaan en een paar uitzoeken voor op dit blog..

Dinsdag 2 1/2 uur bussen naar Celestùn om een boottochtje de maken en flamingo's te zien.
In de bus las ik in het tijdschrift dat we van het toeristenburo hebben gekregen dat een boot € 150,- gaat kosten. Oké, misschien zitten we dus 5 uur In de bus om even op het strand te liggen en een supervers visje te eten bij de lunch.
Bij aankomst komt een man naar ons toe om een boottoer te verkopen, maar wij willen eerst weten hoe laat de bussen terug gaan. Zijn tronie staat ons ook niet aan, maar als we op het plein komen is het toch jammer dat hij weg is. Het is een tikkie uitgestorven en er staan ook geen handige bordjes ; BEACH, PLAYA of BOTEN.
Gelukkig vindt de man ons terug, want hij plukt als een rattenvanger van Hamelen elke loslopende toerist van de straat om een groep te vormen. Wij zijn nummer 5 en 6. De 7 e komt er snel achteraan en we kunnen gaan.
Als een speedboot scheuren we langs de kust en een steiger vol pelikanen, maar gelukkig krijgen we die nog genoeg te zien. De jonge kapitein stopt op afstand en we glijden rustig richting wat groepjes flamingo's die in zee staan. Niet te dichtbij, we nogen ze niet storen tijdens de maaltijd. Ze zijn daar de hele dag mee bezig, garnalen vullen niet zo snel, De Ria Celestùn is breed en op een smalle vaargeul na ondiep lijkt het.
We racen zonder vaart te minderen recht op de kant af en met een scherpe bocht varen we zo een smalle opening in de mangroven in. Het past precies, daar is veel oefening aan vooraf gegaan.
Tijdens ' n rondje in de mangrove via een plankenpad zien we een krokodil, tenminste de schipper . Ik zie hem pas 's avonds op een foto. Ik dacht alleen maar, leuk hoor jongen , da's een boomstam.Bleek er dus een op te liggen.
Met vliegende vaart brengt de schipper ons terug naar het strand, waar we de adviezen opvolgend een visje gaan eten.
Irene gaat vervolgens even op het strand liggen en ik volg op de pier de capriolen van een groep pelikanen die vissen opduiken.
We hebben nog net de tijd om een kaartje te kopen voor de bus en dommelen weer 21/2 uur terug. Waar ze ons er bij een busstation op een andere hoek afzetten en we even moeite hebben met de oriëntatie

• 27 November 2014 - 08:14

Jolene:

Hoi tantetje,
    Ik had moeten weten dat je toch heel Yucatan ging doen, want dit is precies het rondje dat Jan en ik ooit, lang lang geleden, samen ook gedaan hebben! De boottocht kostte natuurlijk iets van €20-25 en geen €150?
    En hebben ze jullie in de mangrove ook nog bij die bronnen laten zwemmen? Vond ik echt een toffe ervaring:)
    Als je terug bent, kunnen we foto's vergelijken!
    Veel plezier nog!
    Liefs, Jolene

• 27 November 2014 - 13:59

Marijke:

wow, pelikanen, aalscholvers en flamingos en dat allemaal zo dit bij, goede foto hoor.
    Mexico is geweldig he? Ooit deed ik het ook, iets anders dan jullie en Jolene en Jan maar zeker niet minder spectaculair. Ik geniet nog steeds met jullie mee sussie.

• 29 November 2014 - 11:48

Ans:

Hoi, moet even aan 'busje komt zo' en een 'james bond film met de speedboot', denken..... wat weer een leuk verhaal! Het wordt toch altijd weer beloond met mooie plaatjes en heerlijk eten!
    Jullie zijn samen echt volleerde 'globetroters'.
    Groetjesssssssssss Ans.

• 05 December 2014 - 18:14

Irene:

Wat zijn ze goed gelukt Con, niet meer piepen he!