17 november Lago de Atitlan - Reisverslag uit Monte Rico, Guatemala van Conny Verdult - WaarBenJij.nu 17 november Lago de Atitlan - Reisverslag uit Monte Rico, Guatemala van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

17 november Lago de Atitlan

Blijf op de hoogte en volg Conny

18 November 2014 | Guatemala, Monte Rico

Om 9 uur zijn we een beetje laat op de plaats waar om 8 uur de publico' s naar Santiago de Atitlan gaan, aan de overkant van het meer.
Nu gaan ze van een andere steiger, maar gelukkig is er altijd wel jongeman om de verdwaalde toerist naar de juiste plek te brengen. Vertrek over een half uur en ja hoor, 50 minuten later gaan de trossen los.
Het meer is aan alle kanten omgeven door bergen , waarvan 3 vulkanen, waar we nu recht op af scheuren.
Santiago ligt in een lagune tussen de vulkanen die al 900 jaar slapen, dus dat lijkt betrekkelijk veilig. Op de vruchtbare grond wordt koffie en avocado verbouwd.
Ik weet niet waarom, maar wij hadden een klein stadje verwacht, blijken er 60. 000 mensen te wonen. We laten ons door Samuel met een tuktuk rondrijden.
Zijn Engels is verstaanbaar, dus hij kan ons een stuk wijzer maken. Na wat verwarring of we wel of niet genoeg geld bij hebben om hem te betalen kunnen we van start. We hebben voor het eerst de hele mikmak aan euro's, dollars en bankpassen in een kluis liggen. Dat is even wennen.
Vrouwen staan in het meer met Aloë Vera, dus milieu verantwoord, hun traditionele kleding te wassen. Dat is een keuze, want ernaast staat een gebouw met wasbekkens op werkhoogte. " Onder een dak de was doen? Ben je gek dan kunnen we het net zo goed thuis doen." Is de gedachte.
In het Peace Park worden de aan het eind van de burgeroorlog omgebrachte Maya's herdacht. Elk jaar viert men hier dat het sinds 2-12-1990 vrede is. In de rest van het land ging de oorlog nog een paar jaar door.
We bezoeken Maximón, de God van de Maya's die elk jaar tijdens Semana Santa (paasweek) verhuisd naar het huis van een andere Shamaan , waar hij dan een jaar woont en bezocht wordt door Maya's met offers als drank en sigaren, waar Maximón gek op is. De bijdrage van de toeristen draagt bij in het onderhoud van de familie op het logeeradres. De zorg voor deze God is nogal arbeidsintensief en verdraagt geen baan buitenshuis. Maximón is overigens niet de enige gast In dit huis. Ook Jezus verhuist in een glazen kist elk jaar mee.
We bezoeken de katholieke kerk en bij een associatie van wevende vrouwen is het toertje afgelopen. Via de groenten en fruitmarkt, Waar een kilo bananen Q8 doet, oftewel € 0,80(Stan) gaan we terug naar de steigers op zoek naar een boot die ons naar San Pedro la Laguna gaat brengen.
Zoeken hoeft niet, zij vinden ons en met een kalm gangetje gaat hetnaar het volgende stadje.Daar lopen we op de hoofdstraat de berg op , krijgen voor de kerk les van een Pool dat en hoe we een google map moeten précashen van een gebied, zodat we niet afhankelijk zijn van die kaartjes in ons boek.
Ja hoor !!!
Aan de andere kant dalen we de berg weer af naar de veel toeristischere steiger waar de boten naar en van Panajachel gaan.
Tijdens deze langste overtocht worden we overvallen door noodweer. Aan alle kanten gaan de zeilen naar beneden, dus als blindgangers denderen we over het water. De enige met zicht wil duidelijk zo snel mogelijk van het water af. Op dat leuke plaatsje voorin komen de klappen op het water het hardst aan.
Aangekomen in Pana is het gelukkig weer droog

• 19 November 2014 - 15:40

Simone R:

Het is net of ik nog op vakantie ben want jullie zijn op precies de zelfde plekken waar wij ook zijn geweest. Wij waren "s avonds in de Mangrove compleet met weerlichten. Wij hebben natuurlijk ook Maximon verwend met sigaren en drank. hij kikkerde er echt van op. Wij sliepen ook in Panajachel om door te reizen naar Chichistanango. ik wilde net vragen of het nog steeds zo extreem droog was maar je hebt de eerste bui al te pakken las ik. Die boot klapt echt over het water, je bent blij als je weer heelhuids grond onder je voeten voelt. Dames nog veel plezier.

• 19 November 2014 - 19:41

Ria:

hoi Conny en Irene , zo te lezen hebben jullie het wel weer erg naar de zin en maken jullie weer bijzondere dingen mee!Nog veel plezier(heb ik dan ook met lezen) Groetjes

• 05 December 2014 - 17:57

Irene:

Tsja, die gekke Pool, wij weten natuurlijk allang dat als je iets aan een local daar vraagt dat je meteen uitgebreid antwoord krijgt, das beter dat gecashte google kaartjes. Of zoiets.