tempel en gelukkig toch wat natuur - Reisverslag uit Haridwār, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu tempel en gelukkig toch wat natuur - Reisverslag uit Haridwār, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

tempel en gelukkig toch wat natuur

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Conny

24 Oktober 2011 | India, Haridwār

Kan ik in Hoorn toch regelmatig door de stad lopen zonder bekende tegen te komen en hier in Haridwar loop ik op weg naar de Mansa Devi tempel een stel van het waterval tochtje tegen het lijf. Grappig toch.
Het is een warme klim naar de tempel. Het zou met de kabelbaan kunnen, maar ik wil niet als watje door het leven gaan.

Langs een pad met bedelaars, verkoopstalletjes met offergaven, beschilderde mannen die willen dat je foto's maakt, natuurlijk apen die het op het eetbare deel van de offergaven voorzien hebben en mensen die willen dat je al ver voor het nodig is je schoenen bij ze achterlaat. Kom ik uiteindelijk bij de meest afschuwelijke, commerciele tempel waar ik ooit geweest ben.

In de eerste 2 meter passeer je al drie hokjes met beeld, wierrook dampen,stapeltje geld en een "priester" die er op staat dat je geld op dat stapeltje gooit. Dan willen ze een tikka (stip op je voorhoofd, voor geluk) geven, maar die wil ik niet. Nummer drie zegt dat het verplicht is, anders mag ik niet verder. Wat een flauwekul.Dan volgen nog een aantal van die loketjes en ben je er doorheen.
En de gelovigen die het al niet breed hebben worden zo vakkundig uitgekleed.

En dan loop ik via Har-ki-Paire-Ghat
langs de oever en 2 bruggen naar een parkje waar het grote beeld van Shiva staat die naar de bron van de ganges wijst. Het verhaal wil dat Shiva hier wat hemels nektar heeft laten vallen en dat zo de rivier is ontstaan.( hoewel de LP het toeschrijft aan Vishnu). Wie heeft het bij het rechte eind, mijn nieuwe Sikh vrienden of de Lonely Planet?

Als ik in het parkje op een bankje lig, wordt mijn rust verstoord door 2 mannen met tulband die van alles zeggen wat ik niet versta. We proberen het even, maar nee we begrijpen elkaar niet, ze gaan. Ik ga zitten en 1 van de mannen komt terug. Meekomen, mijn broer kent Engels en we willen met je praten. Ja wat doe je dan, je gaat mee.

Het blijken 4 broers en een oom en na een praatje en een kleine fotosessie bieden ze me een lift naar de stad aan, maar ik ga de andere kant op.

En wat een goed idee was dat. Er ligt een lange stuwdam in de Ganges. ik loop eroverheen naar de onbebouwde kant van de rivier. Er komen van die kant alleen wat mensen met takkenbossen op het hoofd. Als ik door loop zegt een jongeman"dat gaat naar de jungle". Ik steek mijn duim op, precies wat ik zoek.
Even verder is een trap en loop ik door wat struikgewas naar de oever van de nog schone rivier en ga lekker met mijn voeten in het koele water zitten.
De weg terug gaat langs het tentenkamp voor pelgrims en een enorme markt waar het glinstert van de sierraden en andere prullaria.
En na mijn 2e verse jus van vandaag, zit ik in het internet lokaal van mijn hotel te bedenken wat ik nu weer schrijven zal.

• 24 Oktober 2011 - 12:08

Conny Verdult:

oja, foto's kunnen vandaag niet, er is geen kaartlezer.
    groetjes Conny

• 24 Oktober 2011 - 12:08

Ammelieke:

wat een verademing lijkt me dat na al die geldklopperij...je bedenkt je verhaal goed, ik heb er meer moeite mee. hier valt niet zoveel te vertellen. buiten dat ik heerlijk vakantie heb en zo lekker in het koude zonnetje ga wandelen. liefs

• 24 Oktober 2011 - 15:08

Jos:

Wat een verhalen. Zo goed heb je ons (je volgers) nog nooit bediend. Maar ga zo door. Dat betekent ook dat je veel meemaakt!

• 24 Oktober 2011 - 15:16

Stan:

Tijdens het lezen van dit verslagje, verwachtte ik een foto van die lange stuwdam in de Ganges...
    Jammer, niet dus...

O ja, Con, krijgen alleen wij hier die advertentietjes te zien, zoals deze "Conny verrassen met Hollandse lekkernijen?
    Dat kan via Heimweewinkel.nl van de Telegraaf. De online winkel met Nederlandse producten voor uw geliefden en bekenden in het buitenland. Van drop tot pepernoten [... etc.] Bestel nu een Hollands geschenkpakket voor Conny."
    Héb jij heimee? En heb jij stiekem de hand in deze oproepjes? Laat het rustig weten (met een poste restante)

• 24 Oktober 2011 - 20:05

Marijke:

Nee hoor Stan, het heerlijke avondje zal Conny geen heimwee geven hoor want dan is ze alweer terug.

Tja Con, al dat geld doneren bij kapelletjes, ik vind het idd te gek dat arme gelovigen hiermee zo worden geconfronteerd.

Je laat je gelukkig niet helemaal voor de gek houden zo te lezen.

Leuke foto´s weer zeg.

Groet je zus

• 25 Oktober 2011 - 13:23

Conny Verdult:

Hoi Ammelieke lekker gewandeld?
    Stan bij deze de foto's van de dam, soms kan ik gewoon geen foto's plaatsen. Ik heb mijn netbookje nu niet bij. Bedankt voor het aanbod, lief bedacht, maar laat die reclames allemaal maar lekker voor wat ze zijn.
    Jos, de afgelopen reis heb ik toch ook zoveel geschreven?
    Marijke soms laat ik me toch neppen hoor, ben niet altijd slim.
    allemaal