De Gouden Tempel -zondagvond - Reisverslag uit Amritsar, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu De Gouden Tempel -zondagvond - Reisverslag uit Amritsar, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

De Gouden Tempel -zondagvond

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Conny

19 Oktober 2011 | India, Amritsar

Voor deze Sikh tempel met een dak van goud ben ik naar Amritsar gekomen.
De hoofdtempel van marmer en koper ligt te schitteren in een heilige vijver,"De Amrit Sarovar", waarvan de stad dus zijn naam heeft gekregen.
Het is ontzettend druk deze zondag en dat speciale feest voor de goden zal ook hier wel gevierd worden. Ik zit samen met vele anderen op de marmeren rondgang om de vijver de omgeving in me op te nemen en te luisteren naar het gereciteerde gebed vanuit de tempel. Dit gaat de hele dag door en is te horen op het hele terrein.
Overal liggen en zitten trouwens mensen.
Van één familie willen alle kinderen me een hand(je) geven. Een meisje neemt een foto met haar mobiel, een jongetje vraagt een dollar, waar vader zichtbaar van schrikt.
Mannen nemen een bad in de vijver. Een jongeman die bij het uitkleden even zijn tulband afdoet krijgt een reprimande van een oranje geklede tempelofficial.
Op de 4 hoeken wordt water uitgedeeld, ik neem ook een kommetje. Deze worden door vrijwilligers afgewassen en met zand opgepoetst. Het pad naar de heiligste tempel gaat onder een baldakijn door. Het is lang filestappen om binnen te komen, maar niemand zal er met verhit hoofd aankomen, om de paar meter hangen er rijen ventilatoren. Andere vrijwilligers zijn de meterslange koperen ballustrades aan het poetsen.

Binnen zitten mensen de vloer te vegen, onder het schijnsel van een enorme kroonluchter die reflecteerd in de goudkleurige wanden en plafonds. Fotograferen is helaas verboden. Links zitten 3 mannen met trommel en soort orgel te reciteren. Dit is wat je buiten hoort.

In het midden voor de godenbeelden ligt een laken met hierop een berg geld. Als de stapel te groot wordt, gaat het in een grote schatkist. Een man veegt met een takkenveger het geld dat wordt gegooid naar de berg en het zand dat er ligt naar de vrouwen die het verder vegen.
Je kunt nog twee verdiepingen op. Overal zitten mensen te bidden of een of ander werkje te doen. De sfeer is ondanks de drukte rustgevend.

Eenmaal terug uit de heiligste tempel mogen er weer foto's gemaakt worden. Hierbij is ongemerkt de sjaal van mijn hoofd gegleden. Dan komt ook mij een reprimande toe.

Ik ben wel een paar uur zoet geweest in de tempel en ga om 1/2 10 maar eens ergens eten.
Sapati's(pannekoekachtig brood) met gemengde groenten en kaas.
Da's weer even wennen met 1 hand je sapati in stukjes scheuren, zodat je hiermee je eten kunt oplepelen. Want je linkerhand gebruiken is natuurlijk taboe.
Buiten zit een man met een softijsmachine goede zaken te doen.

Een motoriksja brengt me terug naar het hotel. Het is mooi geweest voor vandaag.

• 19 Oktober 2011 - 11:34

Marijke:

Wauw, wat een ervaring weer. Hier doe je het voor he zus?
    Ik voel je verwondering en weet hoe je vindt dat je weer met je neus in de boter valt.

Houwen zo. Wat doen ze met die bergen geld? Onderhoud? Personele kosten of wordt het aan de goden geschonken?

• 19 Oktober 2011 - 11:38

Agnes:

Hoi Con, begrijp ik uit de donkere foto dat je 's avonds bent geweest??

• 20 Oktober 2011 - 09:39

Conny:

Ja Agnes, 's avonds en de volgende dag 's middags.

Marijke van die bergen geld wordt onderhoud gepleegd en gratis maaltijden verstrekt aan eenieder die in de eetzal langskomt. In Amritsar hoeft niemand honger te lijden.