old Goa - Reisverslag uit Panaji, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu old Goa - Reisverslag uit Panaji, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

old Goa

Door: connyopreis

Blijf op de hoogte en volg Conny

21 Maart 2011 | India, Panaji

17 maart donderdag
Het plan voor vandaag, geen tempels, moskeeën , forten of paleizen, maar de kerken van Old Goa, de hoofdstad van Goa in de tijd van de Portugezen. Dit zijn de enige resten die er van de 200.000 mensen die er in die tijd leefden over zijn. Doordat de pest was uitgebroken, is de hoofdstad toen naar Panjim verhuisd. De huizen zijn verdwenen en de kerken zijn net op tijd vaan de ondergang gered. Voor 400 roepies wil een autoriksja rijder me erheen brengen, twee uur wachten en dan weer terug, terwijl de publieke bus 9 roepies. kost en dan kun je zelf weten hoe lang je blijft. Die keus is niet zo moeilijk.
Hij rijdt langs de rivier, wat leuke plaatjes oplevert . Bij een bloemenstalletje wordt even gestopt, zodat de bijrijder een paar bloemenslingers kan kopen om aan de goden te offeren voor een veilige reis. Ze nemen het zekere voor het onzekere, dus niet alleen Shiva krijgt een slinger, maar ook bij Jezus aan het kruis en een medaillon van Maria krijgen samen een flinke slinger omgehangen.
Het archeologisch museum in het klooster van Franciscus van Assisi , zijn beelden uit de opeenvolgende tijden te zien, dus Shiva’s, Moorse inscriptisch en van de Portugezen, 5 zalen met statie portretten van de gouverneurs en Viceroys van Goa en nog wat kerkelijke schilderijen.
In het art museum van de Basiliek van Bom Jesus, is een expositie van de surrealistisch schilder Dom Pedro van werken die hij rond 1975 heeft geschilderd, ze zijn afgedekt met een dikke laag plastic, wat de zichtbaarheid niet verbeterd.
Met een taxi ga ik terug, hij rijdt me voor de prijs van een busrit terug naar Panaji . Ondertussen kan ik ook nog een mooi oud Portugees huis bekijken . Het enige dat ik nu moet doen is me niet tot een verkoop laten verleiden in het museum cq. De winkel. Voor elke klant die de taxichauffeurs naar de winkel brengen krijgen ze een coupon, voor een aantal coupons krijgen ze een band. Hij was er open over, toen ik vroeg hoe die prijs mogelijk was, dus iedereen won erbij en in de winkel vonden ze het niet erg dat ik niets kocht, wat ik trouwens bijna wel had gedaan.
Op de boulevard met disco achter me zitten wachten op de vleerhonden, ( enorme vleermuizen) die in de schemering hier in een boom een rustplaats hebben. Gisteren avond zag ik ze, maar ook nu is het te donker om te fotograferen als ze terugkomen.