Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Conny Verdult - WaarBenJij.nu Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

Moskou

Door: conny

Blijf op de hoogte en volg Conny

27 September 2012 | Rusland, Moskou

Soepeltjes door de douane, op zoek naar de trein die ons naar de stad gaat brengen. Halverwege staat een rijtje blinkende automaten voor de aeroexpress naar Moskou.
OPSCHRIFT:Passagiers, wilt u uw kaartje aub in de aeroexpress hal kopen? Wat nu, staking der automaten???
Nee, zijn alleen voor abonnementen enzo. Voor de enkele kaartjes zit er een dame achter een loket op ons te wachten.
Je moet natuurlijk ook niet hebben dat al die toeristen de gang verstoppen omdat ze de machines niet begrijpen.
Na een met moeite gevonden kop koffie, alles nog gesloten, kunnen we om 06.00 uur in de trein stappen en een half uurtje later ons eerste bijzondere metrostation-Bellaruskaja- betreden, voor een ritje naar het plein.
Mooie plafonds,lampen,versierde hekken en een duizelingwekkend diepe roltrap naar het midden der aarde, nou ja niet helemaal natuurlijk.
Het is even zoeken, aangezien we beiden niet vergevorderd zijn in het Cyrillische schrift, maar het lukt, we vinden de groene lijn naar Theatral naya. En in no time lopen we op het plein van de revolutie, een kippen eindje van waar we op uit zijn.
Het Rode plein is groot, omgeven door een paar mooie gebouwen en staat vol lichtmasten, geluidstorens en podia, voor het lichtfeest van morgen.

We kijken onze ogen uit, maar eerst maar eens ontbijten. Bij Drova. Bestellen beiden een omelet met daarbij graag toast, anders is het wat karig en wat krijgen we? Ieder een bordje met drie wentelteefjes. Lekker hoorrrrrrr, maar niet helemaal wat we verwacht hadden.
De omelet volgt als de "toast"op is.

Gezang verleidt ons om de Kazan kathedraal binnen te gaan. Een priester in vol, roze ornaat staat met zijn rug naar ons toe een mis te lezen. De kerk is afgeladen met gelovigen en toeristen.

We zwerven door GUM, een winkel walhalla op onze weg naar de St. Basil Kathedraal. Genoemd naar de heilige gek die barrevoets door Moskou liep.
Het gebouw met negen kapellen, met elk een eigen kleurige ui, is dikwijls te zien op beelden uit Moskou.
Heerlijk slenteren door de doolhofachtige kerk, met zo nu en dan het prachtige geluid van een koor, dat in één van de kapellen staat te zingen. Wat een akoestiek. Elke kapel voorzien van schilderingen van de eigen heilige. Fotograferen helaas niet, daar hadden we het geld niet voor over.
Toen een rondje om het Kremlin, gesloten op donderdag helaas.wandelen door een park, net op tijd aankomen voor het wisselen van de wacht. Ook altijd leuk
Terug naar het GUM voor lunch en een beetje schrijven in de dagboeken, waarbij ik een beetje zit te knikkebollen en tegenover me probeert Irene ook krampachtig haar ogen open te houden.

via de feestelijke markt, waar bij elk kraampje dezelfde souvenirs worden verkocht terug naar het metrostation voor onze terugtocht naar het vliegveld. Ze zijn hier duidelijk niet gewend aan mensen die op de grond gaan zitten als alle plaatsen bezet zijn. we hebben tenminste flink wat bekijks in de trein.