28 okt. Durbar square - Reisverslag uit New Delhi, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu 28 okt. Durbar square - Reisverslag uit New Delhi, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

28 okt. Durbar square

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Conny

28 Oktober 2011 | India, New Delhi

Lopend van Thamel, de toeristische wijk waar ik verblijf, kom ik onderweg naar Durbar Square heel wat tempeltjes, stupa's, marktjes en mensen tegen.
Durbar Square is het stadsdeel waar vroeger de koningen werden gekroond. Ik krijg voor mijn 300 rs entree, een prima plattegrond en beschrijving mee. Bij het hoofd siteoffice haal ik een pas voor een paar dagen. Kan ik morgen nog eens terugkomen als ik wil.
Het is vol met tempels, een paleis zie ik eigenlijk niet, maar dat is misschien het museum dat nu gesloten is.
Het begint met de Kumari Kari, het huis van de levende godin. Ik krijg haar zelfs even te zien als ze ineens aan het balkon verschijnt. Het arme kind is nu 7, komt alleen buiten op speciale feestdagen en met volle maan. Ze wordt dan naar buiten gedragen naar een rijtuig, omdat haar voeten de grond niet mogen raken. Als dat wel gebeurt raakt ze haar krachten en goddelijkheid kwijt. (Ik zou het wel weten, stiekem gauw mijn voet op de grond zetten, dan gaan ze maar een ander zoeken.)Maar zo denk je nog niet als je 7 bent en daar al jaren zit en niet anders weet.
Na een lunch op een dakterras met uitzicht op het geheel, denk ik een wandeling uit de Lonely Planet te lopen. Niet dus, ik kon de beschreven tempels al niet vinden en kom heel ergens anders uit dan gepland. Daardoor zie ik nu wel een "prachtig" park. Drukbezocht, maar smerig en waar bij ons een grasmat of pad zou liggen is hier zand.
Er wordt eten gemaakt, een man prijst zijn flesjs met wondermiddel aan, er worden veel ijsjes verkocht en we komen allemaal via een gat in het hek binnen. Officiele ingang? geen idee.
Dan een tempel in het water, waarvoor rijen staan te wachten en politie met ME uitrusting in het gras liggen- wachtend op onrust?
Ik maak met mijn telefoon een foto van de tempel en probeer er sneaky eentje van de agenten in het gras te maken.Dan hoor ik iemand gillen.......camera...... Gauw weg ermee. Als ze achter me aan komen staat er gelukkig geen foto van agenten op.
OP de terugweg naar Thamel pik ik een jongen op, of eigenlijk is het andersom natuurlijk. Hij vraagt of ik melk wil kopen voor zijn zusje. Ja hoor, als het niet te duur is. Heb ik in India meegemaakt, bleek de formula alleen te koop in pakken van 60 euro.
De jongen brengt me naar een supermarkt, onderweg komt ook zijn broertje erbij. Hij wijst me een pak melkpoeder van 13,50 euro aan,dat is me teveel. Ernaast staat een pak opvolgmelk van 5 euro. Hoe oud is je zusje? 1 jaar. Mooi, deze is voor 12 tot 24 maanden, dus die koop ik.
Ook bij de koekjes die ik voor hem en zijn broertje zal kopen grijpt hij direkt naar de duurste. Ieder een pakje Maria biskwietjes, of niet. Broertje is in ieder geval blij met zijn koekjes.
Hoop niet dat hij de melk verkoopt voor lijm of wat voor verdovends ze anders in zakjes aan hun lippen houden. Je ziet heel wat kinderen zo lopen.


  • 31 Oktober 2011 - 20:05

    Emilie:

    Hey Conny, heb je de 2 broertjes ook een mutsje voor hun zusje mee gegeven?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Conny

Meestal blije, vrijgezellige, als het effe kan op reis zijnde vrouw.

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 234971

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 11 November 2017

Het zuidwesten van China

16 September 2016 - 13 Oktober 2016

Groepsreis naar Japan

11 April 2016 - 24 Mei 2016

Gaatje dichten op de Jacobsweg

20 September 2015 - 20 November 2015

Een paar Indonesische eilanden

18 Maart 2015 - 22 Maart 2015

trips in 2015

05 November 2014 - 03 December 2014

Op bezoek bij de Maya's

16 Februari 2014 - 24 Maart 2014

rondreis door Suriname

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Turkije skiën en wandelen

17 September 2013 - 16 Oktober 2013

Rondje Myanmar, of was het toch B....?

22 April 2013 - 29 April 2013

Weekje Cinque Terra

11 Februari 2013 - 21 Maart 2013

eilandhoppen in het Caribisch gebied

26 September 2012 - 21 November 2012

8 weken rondreizen in Vietnam

27 Januari 2012 - 06 April 2012

wat te doen in 2012

14 Oktober 2011 - 23 November 2011

India en Nepal

28 Mei 2011 - 08 Juni 2011

rondreis India en wandelen door Parijs

06 September 2010 - 14 Oktober 2010

op weg naar Santiago

Landen bezocht: