zondag 16/10 rondje wandelen in Dehli - Reisverslag uit Amritsar, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu zondag 16/10 rondje wandelen in Dehli - Reisverslag uit Amritsar, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

zondag 16/10 rondje wandelen in Dehli

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Conny

18 Oktober 2011 | India, Amritsar

Om 10 uur de straat op voor een wandelingetje door de buurt-Karol Bagh. Elke riksjafietser wil me naar de grote bazaar brengen, die is tenminste open en verkoopt toeristen spul. "Nee dank je, ik wil lopen en de sfeer opsnuiven" Helaas al te letterlijk, want de sfeer betekent ook, vele penetrante geurtjes.
Deze markt mag dan vanmiddag pas open gaan, er is genoeg te zien. Al snel stuit ik op een uitbundig versierde steeg. Juwelier R.P. Makal opent vandaag zijn winkel. De hele steeg is met doeken behangen, zodat de andere winkels niet te bereiken zijn. Die zijn vast uitgenodigd. Ik krijg een thee massala aangeboden en ga op een van de roze stoelen zitten.
Kijk even in de fonkelende winkel, waar al flink zaken worden gedaan.Enorme mooi versierde tafels staan klaar voor het buffet, waarvoor nu achter de gordijnen op een niet geheel schone straat mannen het eten klaar maken.

De gouden lintjes waarmee de straat elders versiert is, voeren mij naar een Sikh tempel, waar vandaag een speciale viering voor hun goden aan de gang is. Onder een lang baldakijn ligt een groene met oranje bloemetjes versierde loper. Wat wil zeggen dat ik de processie gemist heb. Maar in de tempel wordt nog gebeden. Er staat een menigte buiten te bidden, want de tempel is te klein voor alle mensen die uit heel Dehli naar deze viering zijn gekomen.
Men gaat in rijen op de grond zitten om te eten. Ook ik krijg een bordje, dus sandalen uit, doek op het hoofd. Ik ben klaar voor de sapaties met dahl, die met emmers wordt aangevoerd.
Door het gesprekje met mijn buurvrouw, de 18 jarige Dalagon schiet ik niet erg op met eten. Om ons heen staat iedereen op en vertrekt, als mijn bord pas half leeg is. Opstaan uit kleermakerzit en auw, die kl.. rug.
Spullen ophalen bij het hotel, metro en trein naar de luchthaven, waar men zegt dat free wifi is. Ja hoor, alleen als je een Indiaas telefoonnummer hebt.
Dat wordt afzien voor deze verslaafde. 2 Uur over en geen internet, want ook de 4 gratis computers zijn bezet.

• 18 Oktober 2011 - 14:19

Jolanda Engelaar:

Wat een andere wereld. Leuk om te lezen!

Groetjes, Jolanda

• 18 Oktober 2011 - 16:41

Ammelieke:

Ik zie je alweer helemaal zitten met doek en al. Dat jij zo lang stil hebt gezeten naast die medepassagier in het vliegtuig is mij een raadsel... Hoe is het met je Ku...rug??? je bent toch luxe bezig, dus die extra kosten voor je verslaving moet je ergens anders maar van je budget weten te snoepen. Ik ga nu even je laatste verhaaltje lezen, tot zo Liefs