Happy Holi en een bus naar Bangalore - Reisverslag uit Mysore, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu Happy Holi en een bus naar Bangalore - Reisverslag uit Mysore, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

Happy Holi en een bus naar Bangalore

Door: connyopreis

Blijf op de hoogte en volg Conny

21 Maart 2011 | India, Mysore

20 maart zondag
Anna en ik gaan er voor het ontbijt op uit om wat witte vodden te scoren voor vandaag. Het is het feest van de kleuren, de voortzetting van Holi en onder het geroep van Happy Holi, bekogel je elkaar met felgekleurde verfpoeder. Het lijkt er op dat het vooral een feestje voor kinderen en toeristen is, maar later lopen er toch een flink aantal lokalen gekleurd rond. Het dragen van witte kleren blijkt een uitnodiging te zijn, het betekent voor iedereen vrij spel je te bekogelen.
Je koopt bij een karretje een hoeveelheid verfpoeder in een kranten papiertje en begeeft je in de strijd. Kinderen vragen af en toe een handje verf van je, wat je vervolgens mogelijkerwijs zelf in je gezicht krijgt. Als het op is ga je een andere kleur kopen om nog even door te kunnen. Je kunt ook water met verf kopen, gat in de dop en spuiten maar, natuurlijk ook lekker effectief. Een leuke bezigheid, erg gezellig, maar voor een uurtje lol, moet je later wel 2 uur schrobben om de zooi weer van je lijf te krijgen. Het blijkt niet echt uitwasbare verf te zijn
Wij hebben onze kamer voor vandaag aangehouden en kunnen dus nog douchen. Velen wassen zich in de rivier, wat weer een heel ander feestje geeft en het leuke is dat je dat hele tafereel vandaag ongestoord mag fotograferen.
Anna en ik wilden met het bootje de rivier over steken, maar die gaat vandaag niet, dus nadat we een tijdje met de voeten in het water naar het wassen hebben zitten kijken, gaan we dan maar langs de rivier lopen. Er schijnen verderop nog wat watervallen te zijn. Binnen no time lopen we weer op een schitterend pad tussen de bananen en rijstvelden door. Na een uurtje komen we bij een geweldig gelegen restaurantje uit, wat maar direkt het eindpunt van de wandeling is geworden. Lekker gegeten en hetzelfde pad weer terug.
Boeltje pakken , afrekenen en op naar de bus naar Hospet, die volgens een tuktuk rijder niet rijdt vandaag, hij wil ons voor 100 roepies wel brengen. Prima jongen, we gaan even kijken en als je gelijk hebt komen we bij je terug.
Hij rijdt natuurlijk wel, maar dan toch ternauwernood. Het was een oud, pruttelend geval met gebruiksaanwijzing, die eenmaal uitgezet niet meer wilde starten. Daarvoor moest de conducteur hem een stukje achteruit duwen, zodat de chauffeur hem in de juiste versnelling kon rammen. Verder produceerde hij enorme rookwolken en bijpassende stanken. Gelukkig zijn we wel in Hospet aangekomen, om onze sleeperbus , met echte bedden naar Bangalore te halen. De conducteur vond onze onrust wel lachwekkend.
Het was nog een beetje zoeken naar de bushalte die naast het busstation zou zijn. Dat was dus vier straten verderop en niemand wist waar. Maar goed, ook gelukt.

• 21 Maart 2011 - 20:23

Ammelieke:

Hoeveel kleur zit er nog aan je als je op bezoek bent??? je ziet er geweldig uit. Leuk iemand om mee te reizen.

• 22 Maart 2011 - 08:32

Stan:

Ik weet niet of ik dit gedoe-met-verf nu écht leuk zou vinden, maar er schijnen hier ook wel van zulke 'feestjes' te zijn. Als ik dit zie: toch fijn om ook gewoon schoon thuis te kunnen blijven. (Saai, hè)

• 22 Maart 2011 - 14:00

Conny:

Nee hoor Stan, ik vroeg me ook even af hoe gek je kunt zijn. 56 en nog niet snappen dat die verf er ook weer af moet. Stom he.