dag in Hampi - Reisverslag uit Hampi, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu dag in Hampi - Reisverslag uit Hampi, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

dag in Hampi

Door: connyopreis

Blijf op de hoogte en volg Conny

21 Maart 2011 | India, Hampi

19 maart zaterdag
Dagje Hampi
Vandaag samen met Anna tussen de 15 en 20 kilometer gelopen en ondertussen een heleboel tempels, opgravingen van steden, paleizen, koninklijke baden, olifanten stallen gezien, allemaal gelegen in prachtige natuur. De hele omgeving ligt bezaaid met enorme rotsblokken, al dan niet geperforeerd met rijen gaten in het gelid. We beginnen langs de rivier, waar een groep apen bananen krijgen van een jongeman , vlak bij een in gebruik zijnde tempel.
De rituelen in alle Hindu tempels zijn steeds nét een beetje anders dan de anderen, hier doen ze het met koekjes, daar met slingers en nu met muntjes. Een minischepje water doet overal mee, om te drinken of het hoofd te zegenen. Maar vandaag krijgen mensen een kapje boven het hoofd geplaatst, lijkt op een hoge tulband vorm.
De rest van wat we vandaag gaan zien is historie, hoewel ook verderop bij de rivier 3 mannen in het wit rituelen uitvoeren. En een waarschuwing voor de krokodillen, niet gezien, volgens ons stroomt het water veel te snel, maar weten wij veel.
Ik ben vergeten water te halen op de weg hierheen, lekker stom met deze temperaturen! Ik maak me niet echt zorgen ,want ongetwijfeld staat er straks iemand water te verkopen, dat klopt. En ze halen niet eens het vel over je oren in hun monopoly positie.
We zouden bijna de belangrijkste tempel, waar we naar op weg waren nog voorbij lopen, omdat er net allemaal karretjes met toeristen aankomen. Gelukkig hebben we ons net op tijd bedacht. Bij een tempel waar alle gezelschappen een voorbij gaan, hebben we een korte ontmoeting met een jonge herder en zijn buffels. Ik vraag hem of hij niet naar school moet, maar het is zaterdag.
We worden door tuktuk rijders om de haverklap uitgenodigd om mee te rijden á raison van…. Ze snappen echt niet dat het een vrijwillige keuze is om te wandelen in deze mooie omgeving. De temperatuur zou natuurlijk wel iets lager mogen.
Bij de tweede groep opgravingen is het aanmerkelijk drukker, zal met het tijdstip te maken hebben.
Als we bij een tentje langs de weg limonade kopen, die we in de schaduw opdrinken, hangt er midden in de ruimte een baby in een zak, waarmee zodra er geluid uit komt flink wordt gezwaaid. Is het kind in slaap gevallen of bewusteloos geslingerd? Deze procedure wordt een paar maal herhaalt en ondertussen wordt er niet te drinken thee voor ons neergezet. We willen niet onbeleefd zijn en drinken het op, maar als we weg gaan moeten we er ook nog voor betalen, niks presentje.
Op een gegeven moment hebben we wel genoeg tempels en dergelijke gezien en beginnen aan de laatste loodjes terug naar Hampi, want het wordt intussen wel een beetje afzien, maar het is nog maar 3 kilometer , dus de tuktuk mag niet teveel kosten. Het is een principe, dus als we de bus aan zien komen, springen we daar in.
De rest van de dag wordt gevuld met eten en drinken op de nodige dakterrassen en andere terrasjes. Boeken van een bus ticket van Hampi naar Bangalore, beetje schrijven, internetten en lummelen voor we om 23.30 uur naar het spektakel van Holi gaan kijken.
De hele dag al lopen jongemannen met trommels het dorp rond om het ophanden zijnde fikkie aan te kondigen.
Holi is een Hindu festival dat in bijna heel India wordt gevierd, maar overal kennelijk een beetje anders. Ik heb me van de week het hele verhaal laten vertellen door de dames uit Mumbai, die vertelden het volgende;
De zoon van een demon bidt tot Shiva. De demon kwaad, hij is ook een God, dus zoonlief moet voor hem bidden en niet voor Shiva Voor straf moet de zoon op de brandstapel. Moeder gooit het op een akkoordje met de vuurgodin en kan de zoon beschermen door hem te omhelzen als ze samen op de brandstapel stappen. Uiteindelijk blijft zoon leven(Shiva is sterker), moeder verbrand en vader is verslagen.
Nu wordt onder luid tromgeroffel en extatisch gespring een pop naar een houtstapel gebracht en aangestoken.
Zover het begin van de Holi viering.

• 21 Maart 2011 - 20:20

Ammelieke:

vaak snappen mensen het wandelen echt helemaal niet. Logisch ook want wie doet dat nu ook. heerlijke foto's weer