dag 1 in Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu dag 1 in Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

dag 1 in Mumbai

Door: connyopreis

Blijf op de hoogte en volg Conny

14 Maart 2011 | India, Bombay

13 maart zondag
Na het mandiën , ontbijt en het cadeautje-wat ik zelf nooit gekocht zou hebben, maar het idee telt. Bovendien draag ik de hoofddoek, ooit in Turkije na een logeerpartij gekregen, nog steeds al valt hij bijna uit elkaar. Ook die zou ik nooit hebben uitgezocht.
De meiden brengen me naar de lokale trein, moeten ook even zoeken, want reizen er zelf nooit mee. Toch gaat het een stuk sneller dan wanneer ik alleen was geweest. Uit de trein die aankomt hangen de mensen, maar alleen omdat ze haast hebben. Ik stap in de betrekkelijk rustige vrouwen coupé. Hiervan zijn er per trein 3, voor, achter en in het midden. Erg fijn als het vol komt en je staat ertussen. Gedurende de 3 kwartier die het kost om het centrum te bereiken, vult de trein zich aardig.
Het City Palace hotel tegenover het CST(station) genomen. Beetje duur ( €48,-/per nacht)voor het piepkleine kamertje, maar het ligt lekker centraal. En er is een liftboy, die de ouderwetse lift met hek en deur bedient, net als in de film.
Na een heerlijke douche en een veggie lunch bij de buren, gaan lopen langs de Colaba Causeway. Een toeristische straat met kraampjes vol hebbedingetjes die je als toerist geacht wordt te willen hebben. Ik ben natuurlijk weer op zoek naar een cybercafé, welke ik dus ook vond.
Door naar Sassoon dock. Eigenlijk alleen ’s morgens vroeg om een uur of 4 of 5 interressant, omdat dan de vissersboten binnen komen. Aangezien je er niet mag fotograferen, ga ik daar maar niet voor opstaan. Verder heb ik dat wel vaker gezien(Wat nou zus, blasé? Marijke ik hoor het je al zeggen.)
Het stinkt er zoals op elke visafslag, toch loop ik er een tijdje rond, om te kijken hoe de dames de vis die ze gedurende de dag hebben schoongemaakt laten wegen en in een vrachtwagen laden. De bakken zien er zwaar uit en hier doen ze niet aan ARBO verantwoord tillen. Kraaien en witte reigers genieten van de restjes. Mannen zijn bezig met het malen van enorme blokken ijs, die in bakken geschept naar een luik worden gereden. Wat daar achter zit blijft raden.
Een jongen en een meisje willen dat ik een foto van hem maak. Dat wil ik wel, maar dat kost 10 roepies, nee nee, geen geld. Foto wordt gemaakt is niet goed en ze willen 10 roepies. Dacht het niet, dag. Ze blijven me min of meer achtervolgen en om een foto vragen, ze vinden de omgedraaide handel wel grappig, ik ook en het helpt soms de vraag om geld te voorkomen.
Door naar de Afgaanse kerk , Anglikaans en dicht, maar er komt snel iemand aan met de sleutel. Eenvoudig en de hele wandeling eigenlijk niet waard.
Ik pak bus 103 naar Chowpattie beach om de zonsondergang te zien. Samen met honderden Mumbaianen. De waterkant staat vol en iedereen neemt foto’s van elkaar zoals ze met de voeten in het water staan. Ik denk om te bewijzen hoe dapper ze zijn dat ze in dit giftige water durven. Hoewel, kleine kinderen zwemmen erin. Ik zorg dat de voeten niet nat worden, hoewel dat even niet helemaal lukt tijdens het fotograferen.
Verder zijn er weer handbediende kermisattracties die prima lopen.
Een trommel en een groep mensen trekken mijn aandacht Ik ben getuige van een nare vorm van kinderarbeid. Kinderen , ook héle kleintjes doen acrobatische kunstjes met lichaam en ringen. Een meisje loopt hoog op een koord, daar blijf ik maar niet al te lang hangen.
Ook dieren worden niet gespaard. Een man en zijn zoontje gooien eenden aan een touwtje hoog in de lucht ver de zee in. Aanvankelijk denk ik dat het speelgoed eenden zijn, maar ze zwemmen terug en lopen het strand op. De man verzuipt er zowat eentje die misschien niet goed genoeg z’n best doet en ik kan het toch niet laten er wat van te zeggen.
In een andere hoek zijn etenskraampjes en zitten hele families op kleden te eten. Ik houd het bij een soort cornetto. Verpakt, maar wel een beetje zacht. Niet verstandig? Dat merk ik later wel.
Al met al een heel feestelijke zondag zo. Met bus 108 terug naar CST, waar het kleine meisje, 1 of 1 ½ dat met haar moeder naast me is komen zitten, zowat bij me op schoot kruipt, wel grappig eigenlijk. Ik praat gewoon Nederlands tegen haar en ze vindt me bere interessant.
Thali eten bij de buren en de dag is alweer om.

  • 08 April 2011 - 09:43

    Jolene:

    Serieus €48 voor een hotelkamer voor 1 persoon?!? Neem niet aan dat dat gemiddeld is voor India toch?

    Die kinderarbeidfoto is wel ongelooflijk schitterend zeg...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Conny

Meestal blije, vrijgezellige, als het effe kan op reis zijnde vrouw.

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 234916

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 11 November 2017

Het zuidwesten van China

16 September 2016 - 13 Oktober 2016

Groepsreis naar Japan

11 April 2016 - 24 Mei 2016

Gaatje dichten op de Jacobsweg

20 September 2015 - 20 November 2015

Een paar Indonesische eilanden

18 Maart 2015 - 22 Maart 2015

trips in 2015

05 November 2014 - 03 December 2014

Op bezoek bij de Maya's

16 Februari 2014 - 24 Maart 2014

rondreis door Suriname

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Turkije skiën en wandelen

17 September 2013 - 16 Oktober 2013

Rondje Myanmar, of was het toch B....?

22 April 2013 - 29 April 2013

Weekje Cinque Terra

11 Februari 2013 - 21 Maart 2013

eilandhoppen in het Caribisch gebied

26 September 2012 - 21 November 2012

8 weken rondreizen in Vietnam

27 Januari 2012 - 06 April 2012

wat te doen in 2012

14 Oktober 2011 - 23 November 2011

India en Nepal

28 Mei 2011 - 08 Juni 2011

rondreis India en wandelen door Parijs

06 September 2010 - 14 Oktober 2010

op weg naar Santiago

Landen bezocht: