vandaag in Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu vandaag in Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

vandaag in Mumbai

Door: connyopreis

Blijf op de hoogte en volg Conny

14 Maart 2011 | India, Bombay

14 maart maandag
Op weg naar de Gotische en de Art Deco wijk in de buurt van de universiteit kom ik terecht in een protestmars. Dit schijnt te maken te hebben met arbeids conflicten. Een groep mensen loopt achter een trommelaar aan langs een gebouw van de overheid. Er staan politieauto’s, perswagens en een ambulance. Ik geloof dat ik maar even een andere kant op ga.
De cybercafés kom je soms op de meest afgelegen plekken per ongeluk tegen, en de meest onooglijke, hebben de meest geavanceerde apparatuur. Zoals er ook nu achter een ogenschijnlijk gesloten, niet om aan te ziene deur en trap, wifi is te vinden. Vanavond maar evenkijken of ik het terug kan vinden.
Ik loop onder een galerij van oude bogen en realiseer me dat ik al ben naar waar ik op weg was. De gebouwen erboven zijn erg vuil, maar met de nodige fantasie kun je de grootsheid ervan in het verleden nog wel inschatten.
En dan zie je ineens een opgeknapt juweeltje. Natuurlijk het kantoor van een bank. De high Court, een indrukwekkend grijs gebouw, met Griekse ornamenten en bogen, mag ik na paspoortcontrole (als ik met veel moeite mijn pas tevoorschijn heb gehaald is het zien van de buitenkant al genoeg) in, maar de kleine camera moet bij de bewaking achter blijven. Heb de grote niet mee.
Ik ontmoet Caly, een Canadese die aan de grens met Alaska woont en samen wachten we tot de rechtbank om 11 uur gaat beginnen om op de publieke tribune te kijken hoe dat hier toegaat in het privérecht, niets crimineels.
Advocaten in toga’s lopen in en uit. Mannen in het wit, met rode ceintuur en petje slepen met pakken papier, waarvan er trouwens enorme bergen liggen. Allemaal in dossiermappen met touwtjes erom, glaasjes water en een flat screen voor de rechters. Als de twee rechters binnen komen staan er een stuk of 20 advocaten die om de beurt hun zegje doen , in verschillende zaken. In onverstaanbaar engels en met veel geschud van hoofden, zoals ze hier nu eenmaal praten. Een Sikh ( witte tulband) kijkt nerveus rond tot er iemand komt binnenrennen met een map. Kennelijk net op tijd, want hij begint zijn pleidooi tegen de rechters. Soms overleggen deze en soms stellen ze vragen. Als er na 20 minuten nog een stuk of 10 advocaten over zijn houd ik het voor gezien.
Ook buitenom is het lastig het gebouw te fotograferen. Op elke hoek en bij elke poort zitten gewapende soldaten verschanst achter muurtjes . Hier tegenover is de Oval Maiden, een enorm leeg grasveld, waar het gisteren vol was met cricketwedstrijden, zag ik vanuit de bus.
Ik waag me aan een glaasje suikerriet sap.
Wat ik aanzag voor de Kathedraal is het universiteits terrein en mag ik niet op, ontdek ik als ik er helemaal omheen heb gelopen.
Op weg naar het museum of modern art kom ik langs de Jehangir Art Galery waar diverse exposities aan de gang zijn en een aantal van de schilders aanwezig zijn om even mee te praten. Erg leuk en er zijn diverse schilderijen die ik wel mooi of interessant vind. Buiten gaat de tentoonstelling gewoon door met straat kunst .
Helaas is het museum op maandag gesloten, maar ik heb mijn kunstinjectie voor vandaag alweer gehad.
Ineens lopen er erg veel pakken en witte boorden rond, lijkt Wall Street wel en ja hoor, de stock exchange. Mooi gebouw, dus ik maak een foto en hoor een fluitje- politie- niet de bedoeling en als ik de andere kant opkijk zit er alweer zo’n gewapende soldaat achter zijn verschansing. Gelukkig heeft het geen consequenties, dat ze mijn camera stukgooien of zo.
Door leuke drukke straatjes waar van alles gebeurt terug naar mijn hotel, om even de hitte achter me te laten.
Groetjes

  • 14 Maart 2011 - 14:07

    Simone:

    Hé Conny,
    het eten ziet er allemaal heerlijk uit! Mooie foto's. Simone

  • 14 Maart 2011 - 14:17

    Conny Verdult:

    Is ook lekker Simone en bedankt voor je complimenten. Groetjes Conny

  • 14 Maart 2011 - 17:06

    Stan:

    Hoi Con,
    Mooie reiservaringsbeschrijvingen (2x woordwaarde).
    Ga je helemaal naar India de gang van zaken in een rechtbank bekijken!? Ben je in Nederland al eens in een rechtbank geweest?
    Hier zijn musea ook op maandag gesloten. Ja, je kunt veel opsteken van zulke reizen...

  • 15 Maart 2011 - 10:30

    Milo:

    Conny,

    Ik word er stiekem jaloers van! Leuke verhalen en mooie foto's!

    Have fun.
    Milo

  • 15 Maart 2011 - 13:52

    Conny:

    Hoi Stan, ja vroeger met school zijn we wel eens op het kantongerecht geweest. Verder was dit gebouw bijzonder. Van Gogh en Hermitage zijn op maandag open, van het Rijks weet ik het niet zeker.
    Wijsneuzig he?
    Groetjes en bedankt voor je reacties.
    Conny

  • 15 Maart 2011 - 23:02

    Marijke:

    Hoi Conny,

    Wat een prachtige gebouwen, zien er bijna westers uit, maar hebben toch die oosterse touch. Wat knap van die mannen/jongens hoe ze met de hand het door het oude vrouwtje gevulde matras naaien zeg. Trouwens zo´n kleurig jurkje voor baby!!!!!!!!!!!!!!hmm nee toch maar niet denk ik.
    Leuk he al die reacties ? er komen steeds meer nieuwe namen.
    Gaat het met de buik en darmen nog steeds goed?
    Blijf je alleen reizen of ga je nog met Djoser op stap? Groet

  • 08 April 2011 - 09:47

    Jolene:

    Hmmm helaas geen foto's van eten, gebouwen of jurkjes voor mij. Alleen het suikerriettentje:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Conny

Meestal blije, vrijgezellige, als het effe kan op reis zijnde vrouw.

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 235471

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 11 November 2017

Het zuidwesten van China

16 September 2016 - 13 Oktober 2016

Groepsreis naar Japan

11 April 2016 - 24 Mei 2016

Gaatje dichten op de Jacobsweg

20 September 2015 - 20 November 2015

Een paar Indonesische eilanden

18 Maart 2015 - 22 Maart 2015

trips in 2015

05 November 2014 - 03 December 2014

Op bezoek bij de Maya's

16 Februari 2014 - 24 Maart 2014

rondreis door Suriname

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Turkije skiën en wandelen

17 September 2013 - 16 Oktober 2013

Rondje Myanmar, of was het toch B....?

22 April 2013 - 29 April 2013

Weekje Cinque Terra

11 Februari 2013 - 21 Maart 2013

eilandhoppen in het Caribisch gebied

26 September 2012 - 21 November 2012

8 weken rondreizen in Vietnam

27 Januari 2012 - 06 April 2012

wat te doen in 2012

14 Oktober 2011 - 23 November 2011

India en Nepal

28 Mei 2011 - 08 Juni 2011

rondreis India en wandelen door Parijs

06 September 2010 - 14 Oktober 2010

op weg naar Santiago

Landen bezocht: