Trekking dag 2 - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Conny Verdult - WaarBenJij.nu Trekking dag 2 - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

Trekking dag 2

Blijf op de hoogte en volg Conny

11 November 2015 | Indonesië, Rantepao

7 Uur het dal is in nevelen gehuld, welke in rap tempo optrekken om ook hierboven  de omgeving van een waas te voorzien.
We vertrekken om half 9. Het heeft vannacht ontzettend geregend, dus wie weet glibberen we gewoon in één keer naar beneden.
Dat valt gelukkig mee, hier en daar wat stukken met vochtige bladeren, maar verder heeft de grond alles gulzig opgezogen.
Terwijl David met mogelijk nieuwe klanten staat te bellen kijk ik hoe een oudere vrouw 2 grote jerrycans en een fles gevuld met water in haar sarong knoopt, op haar hurken gaat zitten, de gevormde band om haar voorhoofd legt en opstaat. Nog een jerrycan in de hand en over het smalle pad naar huis vertrekt, wow.
In Pana, nu voorbij een enorme grafrots, en keuzemoment: rechts- steil via de rijstterrassen of links via een stukje weg en verder doenbare  paden. David heeft me zien verkrampen op steile stukken, aan mij de keus. Die rijstterrassen zijn natuurlijk prachtig, maar misschien een beetje veel van het goede, ik kies links en krijg er geen spijt van.
We lopen door verscheidene dorpjes en bij een is het een drukte van belang. Er wordt met man en macht een tijdelijk dorp gebouwd voor een middelgrote begrafenis volgende week woensdag. De mannen zijn druk aan het werk. Bamboe halen, bouwen, een varken bakken, grote pannen rijst koken. En de vrouwen zitten er met de kinderen naar te kijken. Dat is weer eens wat anders.
Als we de meeste hoogte hebben verloren, gaan we evengoed via de rijstterrassen.
In Tikala de keus om een bemo te nemen of verder te lopen, maar ik ben nog lang niet moe, dus we lopen via de dijkjes en betonnen randjes van de irrigatie kanaaltjes.
Een van de randjes is scheef afgesleten en ziet er glibberig uit. Ik denk nog zo " niet uitglijden" , en hup daar lig ik. Gelukkig niets anders geschonden dan mijn trots.
In de buurt van Rantepao ligt veel vuil langs de rivier. Ik loop fraai langs rivieren, maar dat is hier toch niet helemaal een feestje.
Om 13.30 uur zijn we terug in het guesthouse.
Tijd genoeg om allerlei zaken te regelen, vliegticket van Makassar naar Bali, bus ticket voor de nachtbus naar Makassar morgenavond,  de was, het blog, de foto's, een mens kan het er maar druk mee hebben.

• 12 November 2015 - 10:44

Ria Koenders:

wat een prachtige foto's van je trektocht !!! geniet nog maar verder.Groetjes