Saluopo waterval - Reisverslag uit Tentena, Indonesië van Conny Verdult - WaarBenJij.nu Saluopo waterval - Reisverslag uit Tentena, Indonesië van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

Saluopo waterval

Blijf op de hoogte en volg Conny

04 November 2015 | Indonesië, Tentena

Het blijkt dat er voor Daan geen scooter is, dus om half 11 ga ik dan toch maar eens van start. Onderweg naar een waterval 17 km verderop, op een splinternieuwe scooter, een maand oud en alles werkt als een zonnetje.
Je moet maar durven, je scooter verhuren aan een vreemde.
Ik rijd door kilometers cacao boomgaarden. Ze doen het hier goed. Een groot bedrijf heeft de cacaobonen in plastic verpakt. Het ziet er voor de foto wat minder goed uit, maar zal voor de productie wel goed zijn.
Er groeien hier ook veel kruidnagels, ze liggen naast de cacao te drogen, maar ik weet nog steeds niet hoe die bomen er uitzien.
Voorbij een Balinees dorp met allemaal een eigen hindu tempeltje in de tuin nog meer cacao, dan rijst en dan de jungle met daarin na zo'n 300 meter over een betonpad. Blauwwit betegelde bankjes, om de 5 meter felblauwe afvalbakken ( en evengoed een berg afval ergens in een hoek) en picknick hokjes. Links een helder watertje met kleine stroomversnellingen. Wat jammer van die kermis, maar dan een prachtige waterval, echt geweldig mooi. En dan is die trap erlangs en dat bruggetje erover ineens niet meer zo erg. Anders kom je toch mooi niet boven om hem van een andere kant te zien. Hij is zelfs aan het eind van de droge tijd schitterend. Na een val van grote hoogte stort het water over de rotsen verder naar beneden.
Na de regen schijnt het één witte watermassa te zijn, ik zou er bijna voor terug komen.
Het kan niet anders, daar moet in gezwommen worden. Koud, maar lekker. En stom, weer het waterdichte cameraatje vergeten. Irene als jij er niet bent om er aan te denken komt er ook niets van terecht hè.
Ik denk erover om hier morgen mijn verjaardag te komen vieren, maar inmiddels staat er nu al een boottochtje   gepland.
Op de terugweg even naar het meer waar een flink aantal traditionele huizen en andere gebouwen staan. Er gebeurt niet veel mee, er wordt niet in gewoond en het verval is al ingetreden. Nu zijn ze de boel aan het versieren. Er komt als ik het goed heb begrepen een feest of festival aan voor vrouwen van een dag of drie.
Ik rijd nog even omhoog langs twee uitkijkpunten en lever de scooter om 6 uur, zoals afgesproken weer in.
's Avonds gaan we terug naar ons vorige hotel, want de keuken schijnt geweldig te zijn. En dat klopt, heerlijk gegeten.

• 04 November 2015 - 23:26

Ans:

Hoi Conny,

wat ben je ook een wereldreiziger zeg, dapper wijffie op je nieuwe scooter in die drukte!
    Toch wel met een helmpje op toch....

Groetzzz Ans

• 04 November 2015 - 23:33

Irene:

a: jij zou gaan slapen!
    b: volgens mij geldt er in heel Azië een afspraak om de afvalbakken als nieuw te houden, vuilnis er naast gooien dus en
    c: een feest voor vrouwen van drie dagen ... dat zijn nog baby's toch?
    (en ja, eigenlijk moet ik ook langer blijven maar ja ...)

• 05 November 2015 - 00:02

Conny Verdult:

Hoi Ans, ja hoor , nog nooit zo' n mooie helm meegehad.
    Irene; a = mislukt, b)je hebt gelijk, c) snel volwassen hier:)

• 05 November 2015 - 11:26

Stan:

Hoi, Con,

Ik zie dat ik de eerste ben die je op de dag zelf feliciteer (sommige gingen mij gisteren voor, maar vandaag ben je echt jarig). Van harte gefeliciteerd ermee. En wat heb je jezelf een prachtig verjaardagscadeau gegeven met deze lange reis. Daar hoef ik niets meer aan toe te voegen, anders dan deze gelukwens en je een goede voortzetting van je reis te wensen - en een behouden thuiskomst uiteraard, ooit, in een verre toekomst.

• 05 November 2015 - 15:08

Nanda:

Hej jarige job, van harte. Wat zal het fantastisch zijn om op deze manier je verjaardag te vieren. Geniet ervan en nog heel veel plezier daar in dat mooie en (voor mij) verre land !