Relaxen Conny style - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Conny Verdult - WaarBenJij.nu Relaxen Conny style - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

Relaxen Conny style

Blijf op de hoogte en volg Conny

20 Oktober 2015 | Indonesië, Bunaken

Ochtendje snorkelen en 's middags 8,5 km wandelen dus.
Vanmorgen gaat er een boot met duikers naar 2 plaatsen waar het ook mooi snorkelen is. ' Wat kost dat?' Vraag je dan als rechtgeaarde  Nederlandse.
'' 50.000 roepia" is het antwoord.
'' oké,  dan wil ik graag mee"  Voor die 3 euro ga ik niet moeilijk doen.

We hoeven niet ver te varen voor we overboord gaan.  De richting wordt aangegeven en dan kan ik alvast gaan. Tegen de tijd dat die duikers klaar zijn met pak aantrekken en perslucht omdoen enzo heb ik al heel wat moois gezien en een keer of 20 mijn duikbril ontwasemd. Straks voor duik 2 toch maar even het soppie  van de duikschool erdoor.  En ja hoor dat helpt echt.
Prachtige dingen gezien vandaag. Het koraal leeft en is dus kleuriger en hoe het toch mogelijk is dat er bij de visboer alleen zilverkleurige of bruingebakken exemplaren liggen. Ik snap er niets van, zoveel kleur als ze hier hebben.
Bij de 2e plek staat vrij veel stroming. Ik doe niets, met de armen over elkaar en de benen bij de enkels gekruist,  zweef ik als een dobbertje over het kleurige geheel.  Zoveel vissen en wow, een schildpad. En even later nog één, wat glijden die elegant door het water, met af en toe een tocht naar het wateroppervlak voor een flinke ademteug.

Daar word je dus niet moe van, maar als de stroming sterker wordt en ik de gevaarlijke hoek nader waar 2 stromingen samen komen, hoef ik mijn arm maar op te steken en de schipper komt me redden. Heden, wat is die man alert,  dat voelt veilig.

De lunch is weer heerlijk en na een kleine pauze ben ik klaar voor een wandeling rond het eiland. Volgens de Lonely Planet  zou het moeten kunnen, maar als ik na het passeren  van een paar dorpen, door bananen- en klapperboomplantages na een steile daling (ik heb niet eens gemerkt dat ik zo gestegen ben) bij het Liang strand aankom zeggen ze dat het via het strand en de mangroven niet mogelijk is.
Ik wil echter de weg volgen die hoog over gaat, via het Panorama en Bunaken Island resort. Een stukje verder kan ik via een trap het dorp Tanjung  Parigi bereiken en vandaar voert een junglepad me naar de resorts die ik zocht.  Onderweg raakt een zwijnenfamilie flink  in de stress van deze vreemdeling op hun pad.
Bij het eiland resort komt het rondje dan toch tot een halt. Ze wijzen me een 'pad', gewoon recht de heuvel af, want verder voert de rondweg niet. Ze kunnen het wel mooi op een kaartje tekenen, maar als er dan niemand met een machete die jungle te lijf gaat, schiet het niet op.
Ik vind de weg terug, mede dankzij de runkeeper app,  waardoor ik kan zien of ik in de juiste richting ga. Krap voor donker ben ik veilig thuis voor het heerlijke diner dat volgt.

• 20 Oktober 2015 - 16:23

Stan:

Wat een avonturen weer, Con.
    Pas je wel goed op jezelf? En geef je wel steeds je coördinaten door (aan?).
    Die varkens op dat pad: kon je daar gewoon langs?
    Wat ziet het land er uitgedroogd uit, of lijkt dat maar zo.
    Volgens mij kun je octrooi aanvragen op "Relaxen Conny style" - zit een tv-format in voor een commerciële omroep!

• 20 Oktober 2015 - 23:19

Nanda:

Klinkt allemaal weer goed Con , geniet mee met je !!

• 21 Oktober 2015 - 03:04

Conny Verdult:

Hoi Stan, dat uitgedroogde klopt, het heeft al 6 maanden niet geregend, ze zitten er met smart op te wachten. IK Iliep rustig op het varkensgezin af en de strijd om wie het eerst in het struikgewas zat barstte los. Ik moet zeggen dat de groten wel op de kleintjes Letten.
    Ik zal eens kijken wat John van het idee vindt.

Hoi Nanda, ahet werken alweer helemaal gewend na Kreta?

• 21 Oktober 2015 - 09:13

Irene :

Is het gelukt om snorkelfoto's te maken? Zo te lezen was het koraal daar mooi, ik ben nieuwsgierig ...

• 21 Oktober 2015 - 13:04

Simone R:

Altijd mooi dat snorkelen. Je zou er raar van opkijken als wij die gekleurde vissen bij de visboer kunnen kopen haha. Volgens mij wordt er dan minder vis verkocht. Geniet maar lekker in je zonnetje want hier is het grijs en grauw. Hoewel je nu de paddestoelen en gekleurde bladeren mist, ook mooi hoor.

• 21 Oktober 2015 - 15:37

Conny Verdult:

Simone heb je gelijk in, paddestoelen en herfstlandschap is ook mooi. Dat moet ik volgend jaar dan maar goedmaken.Ik zal vanuit de hangmat aan jullie denken.