8 november De ruïnes - Reisverslag uit Copán, Honduras van Conny Verdult - WaarBenJij.nu 8 november De ruïnes - Reisverslag uit Copán, Honduras van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

8 november De ruïnes

Blijf op de hoogte en volg Conny

09 November 2014 | Honduras, Copán

Als ik me om 7 uur buiten waag, is de wereld verdwenen en wonen we in de wolken.
Na een heerlijk ontbijt is het een klein stukje wandelen naar de ruines. We zijn lekker vroeg van start gegaan, om niet onder de voet gelopen te worden door bezoekende hordes.
Met die hordes valt het nogal mee. Zo nu en dan een groep, maar voor we 2× met de ogen hebben geknipperd zijn die alweer verdwenen. De papegaaien vliegen je echter bijna in de haren.
Een groot deel van de steles en piramides zijn gebouwd in opdracht van koning 18 konijn.
Een Hondurese vrouw wil graag met ons (reuzinnen ) op de foto, maar we worden door haar vriendin consequent onthoofd. Ik hoop dat het haar werk niet is.
Irene en ik zijn in ons nopjes, we lopen nog net niet fluitend op en over al die tempels, trappen en steenhopen, waarin woudreuzen met hun wortels staan verankerd.

Jongeren in een schooluniform van spijkerbroek en lichtblauwe bloes zijn snel klaar met hun oudheid. 2 Jongetjes lopen achter ons op de trap te oefenen hoe ze kunnen vragen hoe we heten. Dat is overal hetzelfde.

De wolken zijn allang verdwenen en als we niet willen verbranden, zal de zonnebrand uit de tas moeten komen.
Volgens de dame die ons bij Rosalila een heerlijke burrito serveert hebben we alle geluk van de wereld. Gisteren was het vreselijk koud.

De middag brengen we door in het mooie museum van de Sculptura's. Hier staat een deel van de originele kunstwerken beveiligd tegen verdere erosie.

Na een paar uur zijn we Mayamoe, tenminste voor vandaag. We hebben mooie dingen gezien op en rond de Grand Plaza en morgen beginnen we gewoon opnieuw bij de wat verder gelegen ruines.

We eten bij Viavia, bedankt voor de tip Simone. Morgen verhuizen we hierheen en gaan we de culturele wandeling met de Belg doen.
Verhuizen was geen voorwaarde, maar voor ons budget is deze move verstandiger. We hebben genoten van de luxe en nu is het back to basic.

• 09 November 2014 - 15:25

LIA:

Hallo dames'
    zo te lezen genieten jullie weer volop, maar inderdaad op je tellen blijven passen is de bood schap
    Ik zou zeggen ga zo door.

• 09 November 2014 - 15:40

Ammelieke:

Ik ben weer bij met lezen. Het is weer meteen spannend de eerste avond zo te lezen, maar anders is de reis niet leuk genoeg????
    Ik ga straks maar even internet op om te kijken wat jullie nu aan het bekijken zijn.
    Weet er bijna niets van.
    Geniet ervan
    Groetjes

• 09 November 2014 - 22:04

Marijke:

Hoi,

Gaat weer lekker zo te horen. Heerlijk ruines en oude culturen opsnuiven.
    Er gaat niets boven een mooi reisje op zijn tijd he zus?

Doeg

• 10 November 2014 - 11:33

Agnes:

Hoi Con, fijn dat er weer van die prachtige foto's bij zijn. Geniet ervan, Groetjes