Nieuw Nickeerie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Conny Verdult - WaarBenJij.nu Nieuw Nickeerie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

Nieuw Nickeerie

Blijf op de hoogte en volg Conny

07 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Van de carnaval merken we hier niets, mogelijk wordt het in de Braziliaanse wijk in Paramaribo gevierd.
De Zaterdagavond is wel heel druk en gezellig in de stad.
De zondag brengen we grotendeels door in het busje met Moen weer aan het stuur. We rijden door Saramakka naar Groningen, waar zich in 1863, bij het afschaffen van de slavernij 400 boeren uit Groningen en Gelderland vestigden. Het grootste deel overleefde de zware omstandigheden en tropische ziektes niet.
In Totnes doen we wat boodschappen, kijk lk even of ze al klaar zijn met het renoveren van het staatslogeer gebouw. Jammer,daar kan ik voorlopig niet logeren.
Zondag in Nickeerie, niet heel inspirerend, vanaf ons terras zien we dat er een voetbal toernooi bezig is.
Beetje lezen, kan nou eindelijk dat boek eens uit !!
Zonsondergang op de zeedijk bij een Hindoeïstische tempel met bijzondere beelden, waar alleen vegetariërs naar binnen mogen. Helena en ik mogen naar binnen, de rest staat bij de deur te kijken. De dijk staat vol gezinnen en stelletjes die hier ook de zon, helaas in een wolkendekje zien ondergaan.

met z'n allen eten bij de chinees, dat was een heerlijke, stevige pinda soep. Ik blij dat ze de bestelde pitjé, soort gado-gado, vergaten te brengen.

De volgende morgen vroeg op voor een bezoek aan de Bigipan, een moeras gebied vol prachtige vogels, kaaimannen en dode bomen. Verdeeld over 2 boten mochten we hier een paar uur rondvaren.
Met een paar uur extra voor de bus naar Paramaribo was het cirkeltje weer rond.

• 07 Maart 2014 - 17:18

Marijke:

Wat was er dan mis met de gado gado? Niet vega?
    Nog even en je gaat de groep alweer verlaten he? Heb je je reisplan voor deel 2 van de reis al klaar?
    Kan me niet voorstellen van niet trouwens. ;-))

groetjes, wij gaan over klein weekje ook even op pad. Lanzarote. verheug me

• 07 Maart 2014 - 17:20

Stan:

Hoi, Con,
    laat ik dan eens de eerste reaguurder zijn. Ik zag je antwoord aan mij over carnaval. Het is aan jou net zo voorbijgegaan als aan mij, terwijl ik er middenin leefde. Ben het ook di jaar weer goed doorgekomen...
    Nog een vraagje. Waren die Groningse boeren in 1763 niet wat aan de vroege kant om een gat op te vullen van een slavernij die pas op 1 juli 1863 werd afgeschaft in Suriname, Nederlands belangrijkste slavenstaat in de West? Of wilden ze er door er al een eeuw eerder te arriveren alvast goed op voorbereid zjin?
    Ik kan me goed voorstellen dat je niet alles checkt± vakantie vieren is geen werken...
    Ga zo door,
    Groet,
    Stan

• 08 Maart 2014 - 02:39

Connyopreis:

Ach ja Stan, die Groningers lopen hun tijd altijd ver vooruit, maar dit was idd. een fikse slordigheid, buurcijfertje ingetikt en niet opgevallen bij het nalezen.

Hoi Marijke, niets mis met de gado-gado, maar vol van de pindasoep.

• 08 Maart 2014 - 11:47

Ammelieke:

Wat een prachtige foto's zeg. En de reuzeschildpad in de nacht gespot.

• 18 Maart 2014 - 17:38

Helena:

Voetbal was voor mij juist hét hoogtepunt van Nickerie, haha:
    Barca-Wageningen 1-2!