Naar Bago - Reisverslag uit Bago, Myanmar van Conny Verdult - WaarBenJij.nu Naar Bago - Reisverslag uit Bago, Myanmar van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

Naar Bago

Blijf op de hoogte en volg Conny

13 Oktober 2013 | Myanmar, Bago

We worden naar de bus gebracht. De zitplaatsen zijn , zo boven het wiel , verre van riant. Handig om die te verkopen aan de mensen met de langste benen. Een engels sprekende jongeman drukt ons een kaartje in handen. Als je in Bago hulp nodig hebt, kun je bij hem terecht. Nou dat werkt even anders.
Het landschap glijdt langs terwijl ik lekker zit te lezen. Een beetje slaperig word je daar wel van en ineens blijken we in Bago te zijn. We worden met 3 andere toeristen uit de bus gehaald door Mr. Myo en met 2 jongens uit Hongkong in een tuktuk gestopt.
Ik zet mijn hakken nog even in het zand voor ik mijn rugzak in de tuk zet.”waar gaan we heen?”
“ Naar het busstation, daar heb ik een kantoor”
“Nou vooruit dan maar.”
Tassen in de tuktuk en wij erachteraan. Waar het andere meisje is gebleven? Zij had een andere contactpersoon. Na een tijdje worden we weer ingehaald door de bus waar wij uitkomen??? Waar is die intussen geweest? Mr. Myo kletst en zwetst lekker door, ons vooral geen gelegenheid geven om na te denken. Irene en ik hebben er een slecht gevoel over. Al dat gemanipuleer, we rijden mee naar het busstation en gaan dan onze eigen weg.
En dat is precies wat we doen. Aangekomen op het busstation vertel ik Mr. Myo dat wij niet gediend zijn van zijn manier van optreden en dat onze wegen zich hier scheiden. We schudden handen en gaan er zonder betalen vandoor.
We zitten net in een zaakje om de hoek iets te drinken en op de kaart te zoeken naar het Mya Nan Da hotel, als er een jongeman naast ons komt staan met een kaartje van precies dit hotel in de hand. Nou ja hoe gek wil je het hebben?
Voor 500 ks. pp. in een tuktuk en binnen no time kunnen kamers gaan keuren. Dat viel om te beginnen niet mee, maar kamer nummer vier was ons goed genoeg.
Na de lunch bespreken we voor vanmiddag en morgenochtend een brommertochtje voor U$ 15,- pp. bij Mg. Hla.
Om 15.00 uur vertrekken we met Mg. Hla en MG. Cho voor de tocht naar de drie door ons gevraagde plaatsen. Nou ja dat worden er 9.
We rijden al snel van de grote weg een zandpad op naar de Gothain-Gotan pagode, waar langs de trap naar boven veel nonnen zitten. Een pagode met veel dieren, ivm de 500 dieren-incarnatie van Boeddha. Ook is er een stuk dat er voor ons uitziet als een kerkhof. Dat is het niet, hier verschijnt af en toe een goede fee. Door sommigen gezien, door de meeste niet, maar na 5 uur ’s avonds durft hier niemand te komen.
Via achteraf paadjes en dorpjes rijden we naar de Shwegugale-pagode, waar in een rondlopende grot 64 boeddha’s zitten en door naar de 505 Zedi-pagode, waar drie monniken naast wonen. Elke nacht slaapt er 1 monnik op het terrein, met de honden. De 505 kleine zedis staan in rijen rond een lichte pagode. Via een bospad gaat het naar de Mahadji-pagode. Een grote witte stoepa, die als de berg Meru tussen de bomen staat.
Voor we bij de Mahazedi-pagode zijn , zijn we elkaar even kwijt. Dit zorgt voor wat onenigheid tussen de mannen. Wij gaan gewoon de pagode bekijken en krijgen de opdracht op een bepaalde plaats een foto te maken en dan de camera’s op te bergen. Niet voor die 30 cent nemen we aan, maar Mg. Hla heeft al lang in de gaten dat we dan erg lang bezig zijn en hij heeft nog het een en ander op de agenda.
Volgende bestemming een 75 m. lange liggende Boeddha buiten en dan de beroemde liggende Boeddha van de Shwetalyaung, die wordt gezien als het heiligste en mooiste Boeddhabeeld van Myanmar.
In de schemering komen we aan bij de Kyaikpun pagoda. Deze 30 meter hoge beelden zijn de zittende boeddha’s van het heden en zijn 3 voorgangers, zittend op de vier windstreken. Precies op tijd met een vleugje rode lucht erachter voor een mooie foto.
We beëindigen de toer bij de verlichte Shwemawdaw, evenbeeld van de Shwedagon in Yangon. Minder druk, maar de sfeer is goed.
Dan hebben we toch wel eens een biertje verdient, dat vinden we op de kale zolder van een whiskey-tent. Een jongetje haalt bij de buren twee flesjes bier en wij hebben weer eens wat te vertellen.
Eten doen we bij een tentje langs de straat, een goed lopend familie bedrijfje. We verwachten rijst met groenten, maar het worden heerlijke pannenkoeken met suiker.
Dat was weer een goed gevulde dag.