angsthazen gedrag en per boot door het kippen dorp - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Conny Verdult - WaarBenJij.nu angsthazen gedrag en per boot door het kippen dorp - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

angsthazen gedrag en per boot door het kippen dorp

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Conny

15 November 2012 | Vietnam, Ninh Bình

Nadat de telefonisch bestelde broodjes zijn afgeleverd kan er ontbeten worden. Volgens mij zijn ze vergeten erbij te zeggen dat ze nog afgebakken moeten worden deze zachte bleekscheten. Nou ja omeletje erop doet wonderen al is het niet mijn beste ontbijt ooit. De drie dames van guesthouse en hotel eten ze met zoete wafels en dopen ze in zoete gecondenseerde melk, jakkes. Hoewel, ik lust speculaas op brood, wie weet is het heerlijk.
Het primaten reddingscentrum is om half negen nog niet open, dus ga ik weer door de jungle op weg naar "De grot van de prehistorische mens". 10 km. is het, heerlijk toch zo'n scooter. Marijke ik ben helemaal om en hoef niet meer altijd maar te fietsen. En Simone misschien ga ik er thuis ook wel eentje kopen als het klimaat nog wat verder opwarmt.
300 m. de jungle in over een goed aangelegd pad, maar die steile trap omhoog ziet er minder begaanbaar uit. Bladeren, mos en afgebroken stenen. Slik, m'n stokken achtergelaten, die had ik op de terugweg goed kunnen gebruiken. Nu ga ik bibberend half achterstevoren naar beneden en doe er ongeveer drie keer zo lang over als de gemiddelde mens.
Ik ben het in een vorig leven geweest, of ben nu aan het oefenen voor een volgend leven als struisvogel. Ik heb in ieder geval hun politiek tot kunst verheven. Als mijn ogen het gat niet zien en die boodschap dus niet wordt doorgegeven aan mijn brein, doen mijn ledematen gewoon wat ik ze opdraag. Kan ik echter mijn brein niet foppen, dan gaan de benen op slot en moet ik maar zien hoe ik voor-,achteruit of omlaag kom.
Ik noemde dat altijd hoogtevrees, maar dat mag niet meer van Jos na het abseil avontuur. Dus noem ik het maar in het algemeen: angsthazen gedrag, dat helaas ook een enorme hoeveelheid energie vreet.
Maar het was gelukkig, net als meestal weer de moeite waard. Een donkere grot (zaklamp mee) met gangen en zalen. Niet heel groot, maar wel spannend om te kijken hoever je kunt komen.
Terug bij de ingang van het park eerst een ijskoffie om bij te komen en dan naar het apen opvang centrum, waar apen zitten die zijn gered uit benarde gevangenschappen en/of met uitsterven bedreigd zijn.
Ze horen allemaal in Vietnam thuis en zitten natuurlijk in kooien met bamboe stellages. Ik vind het er nogal saai uitzien zo zonder autobanden, schommels en speeltuigen, maar dat schijnen de Langoeren die ik dan zie niet nodig te hebben. Bij de Gibbons hangen de speeltuigen wel.
Dan naar de overkant, de schildpadden opvang, ook die zijn in de meeste gevallen van een wisse dood gered. Velen zouden in de soep belanden, of als ingrediënt voor medicijnen worden verkocht.
Tijd om weer op de scooter te stappen, tas op te halen en naar Van Long reservaat te rijden voor een rustig boot tochtje.

Onderweg snap ik net op tijd dat die springende jongen en dat schreeuwende meisje serieus willen dat ik stop. Er balanceert een boom boven de weg, nog één ruk van omvallen verwijdert. Nou heb ik een helmpje op, maar of dat genoeg zou zijn????

Het wordt donker en begint te regenen als ik besluit naar Kengh Ga (Ga =kip) af te slaan. De kippen zijn uit het dorp verdwenen, maar op een boot het leven dat zich hier op en aan het water voltrekt te zien langskomen is erg leuk.

Bij het Van Long reservaat is het een drukte van belang. Er is net een een blik of wat Franse toeristen aangekomen. De bootjes verlaten in een lange sliert de wal. Irene weet je nog dat we de menigte in Tam Coc net voor waren? Nu ben ik dus te laat. Ik ga me daar niet bij aansluiten. De kans dat ik wild ga zien is ongeveer 0 als die kakelende menigte me voorgaat.

Langs het reservaat rijd ik naar Highway 1 en terug naar Ninh Binh. Grote trek, de lunch is er bij ingeschoten. Alleen bij Truyet zitten is ongezelliger dan met jou erbij Irene. maar gelukkig komen Tiny, een Britse en een Frans stel op huwelijksreis me gezelschap houden en wordt het alsnog gezellig.




  • 16 November 2012 - 07:36

    Ammelieke:

    angsthazen gedrag, ik doe het bij het lezen van je verhaal al in ijn broek.

  • 16 November 2012 - 07:37

    Ammelieke:

    (systeem blokkeert, de zin was) in mijn broek. Door de reizen heen ben je wel steeds (mooier) maar ook bloemvoller gaan schrijven Con. Je krijgt me er helemaal in

  • 16 November 2012 - 07:39

    Ammelieke:

    (antwoord in delen, reisverslag waar ben je nu loopt vast) vervolg. je krijgt me helemaal in je verhaal maar voor geen goud helemaal alleen een grot in en dan kijken hoever ik kan gaan, kortom hoever ik de weg terug nog kan vinden. groetjes.

  • 16 November 2012 - 09:09

    Agnes:

    Mijn commentaar van gisteren geldt ook hier. Liever jij dan ik. Prachtige foto's overigens weer. Tot gauw.

  • 16 November 2012 - 11:01

    Marijke:

    Ja leuk he con, dat brommeren, heb ik in Griekenland ook gedaan, was super. Maar ja dat fietsen is ook zo lekker en gezond. misschien moeten wij voor onze toekomstige reizen in berggebieden toch maar naar een elektrische fiets gaan uitzien. Wel duur en altijd voor de minder sportieven of iets oudere medemens vonden wij, maar toch!!!! hoor ik daar inmiddels niet bij? Aanlokkelijk hoor! Nou zus, tuf jij nog maar even lekker door. Houdoe

  • 18 November 2012 - 13:11

    Emilie :

    Hey Conny, mooi verhaal weer, maar wat mij het meeste opviel was de electriciteitsmast. Ik had niet verwacht dat ze dat daar op onze manier hadden.
    Gr. Emilie

  • 19 November 2012 - 13:13

    Jolene:

    Jaloers!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Conny

Meestal blije, vrijgezellige, als het effe kan op reis zijnde vrouw.

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 234414

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 11 November 2017

Het zuidwesten van China

16 September 2016 - 13 Oktober 2016

Groepsreis naar Japan

11 April 2016 - 24 Mei 2016

Gaatje dichten op de Jacobsweg

20 September 2015 - 20 November 2015

Een paar Indonesische eilanden

18 Maart 2015 - 22 Maart 2015

trips in 2015

05 November 2014 - 03 December 2014

Op bezoek bij de Maya's

16 Februari 2014 - 24 Maart 2014

rondreis door Suriname

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Turkije skiën en wandelen

17 September 2013 - 16 Oktober 2013

Rondje Myanmar, of was het toch B....?

22 April 2013 - 29 April 2013

Weekje Cinque Terra

11 Februari 2013 - 21 Maart 2013

eilandhoppen in het Caribisch gebied

26 September 2012 - 21 November 2012

8 weken rondreizen in Vietnam

27 Januari 2012 - 06 April 2012

wat te doen in 2012

14 Oktober 2011 - 23 November 2011

India en Nepal

28 Mei 2011 - 08 Juni 2011

rondreis India en wandelen door Parijs

06 September 2010 - 14 Oktober 2010

op weg naar Santiago

Landen bezocht: