Terug in Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Conny Verdult - WaarBenJij.nu Terug in Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

Terug in Ninh Binh

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Conny

13 November 2012 | Vietnam, Ninh Bình

Softsleeper volgeboekt, blijft over: De hard sleeper, maar dan wel meteen de hele coupé voor mezelf. Niet dat het veel helpt voor het slapen. De trein spoort niet zo lekker en gaat schuddend en rammelend over de rails. Om 03.45 uur komen twee trein bedienden me gezelschap houden en een paar lege bedden vullen.
De nacht wil maar niet om en als het eindelijk zover is, rijden we een soort grijze soep binnen. Ninh Binh, I'am back, houd alle onder de neus geschoven hotel kaartjes voor gezien en loop naar het "New Mini Queen Hotel", bekend terrein, oké voor Irene en mij, dus waarom iets anders zoeken.
Irene ik moest wel even aan je denken, ook omdat de laatste mentos stiekem in een hoekje van de kleine rugzak bezig was met smelten en pennen, zakmes, zakdoekjes e.d. zoet en plakkerig maakte.
's Morgens acht uur en ik kan gewoon meteen in een kamer. Douchen en een scooter huren.
Op naar het 26 km zuidelijker gelegen Phat Diem, een enorme kathedraal, die je bij eerste aanblik rustig voor een pagode kunt verslijten. Alleen staat er een Jezusbeeld voor en kruisen en heiligen op het dak. Er is een trouwerij aan de gang en ik word aangenaam verrast door een prachtige mannenstem die liederen en gebeden zingt. Gewend als ik ben aan het valse karaoke geweld, blijf ik hier graag een tijdje naar luisteren. Ondertussen het mooie houten interieur bewonderend.

Op een hoek, bij een overdekte brug hebben twee vrouwen met wat tafeltjes en stoeltjes een terrasje gecreëerd. Ik neem een paar, naar even later blijkt niet te eten hapjes van ze mee.
Tijdens de zoektocht naar de Dong Huong Pagode biedt Sam zijn hulp aan. Volg me maar. En hij rijdt rustig een aantal kilometer in de richting waar hij net vandaan kwam. Hij zou me helemaal gebracht hebben, als ik niet ineens de wind om mijn hoofd had gevoeld. "Verhip waar is mijn helm?" "Sorry Sam ontzettend bedankt, maar ik moet op zoek naar mijn helm en ga later naar de pagode. Je hebt me een eind op weg geholpen."Het duurt even voor het kwartje valt.
Maar waar had ik hem nog? Verrek die niet te eten baksels. En ja hoor, de dames hebben er keurig op gepast.
Het vinden van de pagode is nu een fluitje van een cent. Ik begin bij de enorme begraafplaats erachter en loop dan langs de slapende portier het tempelcomplex binnen. Wat een rust, geen levende ziel te bekennen. Of toch er zitten 2 apen in een veel te kleine kooi. Niet erg Boeddhistisch lijkt mij, maar misschien zijn ze net gered.
Ik kan overal rondlopen, de tempels zijn dicht, maar via een achterdeur kan ik naar binnen. Daar laat ik mijn sandalen achter en loop de donkere ruimten binnen. In de verte hoor ik trommels en gezang. er zijn dus toch monniken, maar dat blijkt een bandje.
Helemaal niemand op dit uitgestrekte complex, er hangen gewaden aan de waslijn en er staat een blad met kopjes en water klaar.Maar ik verlaat het terrein onopgemerkt.
Ik maak nog een foto van de poort als een vrouw komt aanlopen. Zij waarschuwt de portier die naar buiten komt om me binnen te nodigen.

Op de terugweg stop ik bij alles wat ik bezienswaardig vind, steek mijn camera in de lucht,lach, wijs en steeds is het antwoord. "ja hoor, gek dat je hier een foto van wilt maken, maar ga je gang" Of iets van die strekking. En ze lachen er vriendelijk bij.

Eten op een bekend terasje met een ouder Zwitsers stel dat al meer een jaar fietsend rondtrekt.

Morgen ga ik op de scooter naar het Cuc Phuong Nationaal Park, nachtje slapen, beetje wandelen en overmorgen weer terug hier.
Tot dan, want nu komt er dan toch een plek zonder wifi.





  • 13 November 2012 - 16:06

    Conny Verdult:

    Hoi Irene, zal ik doen, hoewel ze me niet eens direct herkende. Hoe koud? Fleece vest koud, hoewel het aan het eind van deze dag iets opwarmde. Sa Pa was van de week een graad of 3 hoorde ik. Ga er wel heen, maar een trekking?? Ga het nog zien.

  • 13 November 2012 - 17:51

    Marijke:

    Groetjes voor als je weer wifi hebt.
    Wow, een ouder stel dat al een jaar rondreist,fietst. Stoer

  • 15 November 2012 - 07:38

    Ammelieke:

    dat je tot nu toe zoveel wifi hebt gehad vind ik al zo bijzonder...tot snel denk ik...

  • 15 November 2012 - 15:05

    Irene:

    Oei, ja die menthosgrapjes ken ik, dan sneaken ze snel uit t rolletje en zoeken t gezelschap van de overige inhoud van de tas, heel gezellig ...
    Dat van die kathedraal had ik voor de vakantie al gelezen, leek me ook leuk, he, ik moet dus echt nog terug. Veel plezier in Coc Phuong, was daar niet iets met een soort apenreservaat of zoiets of ben ik met iets anders in de war?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Conny

Meestal blije, vrijgezellige, als het effe kan op reis zijnde vrouw.

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 234427

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 11 November 2017

Het zuidwesten van China

16 September 2016 - 13 Oktober 2016

Groepsreis naar Japan

11 April 2016 - 24 Mei 2016

Gaatje dichten op de Jacobsweg

20 September 2015 - 20 November 2015

Een paar Indonesische eilanden

18 Maart 2015 - 22 Maart 2015

trips in 2015

05 November 2014 - 03 December 2014

Op bezoek bij de Maya's

16 Februari 2014 - 24 Maart 2014

rondreis door Suriname

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Turkije skiën en wandelen

17 September 2013 - 16 Oktober 2013

Rondje Myanmar, of was het toch B....?

22 April 2013 - 29 April 2013

Weekje Cinque Terra

11 Februari 2013 - 21 Maart 2013

eilandhoppen in het Caribisch gebied

26 September 2012 - 21 November 2012

8 weken rondreizen in Vietnam

27 Januari 2012 - 06 April 2012

wat te doen in 2012

14 Oktober 2011 - 23 November 2011

India en Nepal

28 Mei 2011 - 08 Juni 2011

rondreis India en wandelen door Parijs

06 September 2010 - 14 Oktober 2010

op weg naar Santiago

Landen bezocht: