dagje Noto - Reisverslag uit Syracuse, Italië van Conny Verdult - WaarBenJij.nu dagje Noto - Reisverslag uit Syracuse, Italië van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

dagje Noto

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Conny

26 Maart 2012 | Italië, Syracuse

Rustig beginnen, de eerste trein naar Noto vertrekt om 10.10 uur. Het station is 2 minuten lopen.
Een klein treintje staat te wachten als ik aan kom lopen. Diverse mensen stappen uit, ik even later ook. Ticket valideren. Je koopt een kaartje en denkt in te kunnen stappen, maar anders dan bij ons is het kaartje 3 maanden geldig en moet je hem voor het instappen even laten afstempelen.
We rijden door vlak, vruchtbaar land met grote huizen. Het ziet er rijk uit, een grote tegenstelling met de arme bergstadjes.
Na een half uurtje stap ik uit en begin aan de 1,5 km. omhoog naar het stadje. De stations liggen hier niet direct in het centrum.
Het is een prachtig barok stadje met brede straten en veel kerken en paleizen. Al dan niet opgeknapt.
Mijn eerste bezoek is aan het museo civico, waar boven moderne kunst te bewonderen is, van Siciliaanse schilders en beeldhouwers. Een goede tegenhangers na al die antiquiteiten. Niet dat ik het allemaal mooi vond, maar een enkel object wel.
Daarna paleizen, het Theatro Vittorio Emanuel en als ik om 12.00 uur de kathedraal in wil, die tot 13.00 uur open zou zijn, tref ik zijn enorme deuren op slot.
Dat word wachten tot half vier. Op de enorme trappen van de kathedraal, op een terrasje, beetje rondwandelen door de stad, nog terrasje, half uurtje zonnen op een bankje en dan kan ik zomaar naar binnen.
Wat een saaie boel, had ik dat geweten.
De Chiessa de Chiarra is open en heeft een dakterras vanwaar je mooi de barokke stad van boven af kunt bekijken. Die Sint Clara toch komt altijd op tijd om mijn dag goed te maken.
Op het station begint een zoektocht naar de stempelautomaat, niet eenvoudig. Een latere zoeker bevestigd dat. Een Brit waarmee ik ervaringen uitwisselend naar Syracuse reis.
Wie had ooit gedacht dat ik nog eens genoeg van pizza's zou krijgen. Boodschappen gedaan, de komende dagen eet ik salades.

• 27 Maart 2012 - 18:59

Gerrie:

Salades is ook beter voor je.....pizza....word je maar dik van! Zo te lezen geniet je van Sicilie! Veel plezier op je verdere tocht, zonder Yvonne!
    Groetjes van Gerrie

• 28 Maart 2012 - 12:59

Nanda:

En nou heb ik net een nieuwe pizzeria in Amsterdam ontdekt met de meest heerlijke pizza's. Ga maar gauw aan de salades dan komt het vanzelf weer goed.

• 28 Maart 2012 - 15:36

Conny:

ik ben ook niet bang dat ik ze niet meer lust hoor. Vandaag 3e salade dag en bij het woord pizzeria krijg ik alweer trek.