9 november Kathmandu vallei - Reisverslag uit New Delhi, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu 9 november Kathmandu vallei - Reisverslag uit New Delhi, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

9 november Kathmandu vallei

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Conny

10 November 2011 | India, New Delhi

De trekking duurde 2 dagen korter, ik had ze al wel betaald, dus bedacht Surya dat hij me achterop zijn motor de Kathmandu vallei kon laten zien. Superplan wat mij betreft.Dus om even over 9 reden we op zijn 4 maanden oude moter kriskras door de kleine straatjes van Thamel- de toeristische wijk waar ik mijn stekkie heb gevonden en steeds delen van mijn bagage kan achterlaten- de files in om Kathmandu te verlaten. We gaan eerst met de rest van de smogverwekkers 5 kilometer naar het oosten, naar Pashupathinat, een belangrijk en oud bedevaartsoord aan de Bagmati rivier.
De grootste reden om hier te komen is de Gouden Tempel. Laat ik die als niet Hindu nou niet in mogen.Het enige dat ik door de poort kan zien is een groot beeld van de stier Nandi, het voertuig van Shiva.
Links de trap op naar een platvorm waar diverse "heilige?" mannen hun eigen rituelen uitvoeren. Ik loop hier totaal overbodig op mijn blote voeten. Had mijn sandalen al ingeleverd voor ik wist dat ik niet naar binnen mocht. Had ik maar beter mijn reisgids moeten lezen, daar stond het echt in.
Dan noordelijk naar Bodhnath, een paar km verder. De plaats is een boeddhistisch heiligdom waar veel voor de Chinezen gevluchte Tibetanen wonen.
De grote stupa is de belangrijkste trekpleister. Hij wordt opnieuw gewit en voor de ronde koepel hebben ze een wel heel bijzondere manier gevonden. Ze vullen een teiltje en gooien de inhoud omhoog. En maar hopen dat alle kale plekjes worden bedekt. 1x om de stoepa gelopen en het gedoe; nieuwe vlaggen ophangen, witten en het rondlopen van de gelovigen, verder vanaf een dakterras onder het genot van een potje thee bekeken.
Motor opgezocht en door naar Sankhu, een boerendorp ten oosten van Bhaktapur. In de oude tijden een pleisterplaats voor de dragers onderweg naar Tibet. Overal liggen rijstkorrels te drogen op grote zeilen.De stele van Hanuman die er moet zijn heb ik niet gevonden, maar Visjnu en Ganesja wel. Dan volgt een zware klim naar een tempel van Varja Yogini. Een van de belangrijkste bedevaarten van Nepal. Die tempels liggen altijd maar hoog op een berg/heuveltop, zodat bezoekers er wel een beetje voor moeten lijden.
Lekker rustig hier, de gebruikelijke bewaker/soldaat, een man die de kandelaars schoonmaakt en een monnik of zo iets. Meer mensen zijn er niet, ook wel eens fijn. Dan wordt het tijd om naar Bhaktapur te gaan om daar ook nog wat van te zien, dus door het boerenland en over steenslagwegen gaat het naar de stad.
Bhaktapur is schoon, goed gerenoveerd, minder druk dan Patan of Kathmandu en doet middeleeuws aan. Hoewel dat door het schone misschien weersproken wordt.
Ook hier een Durbar Square, waar je $15,- moet betalen om binnen te mogen, wat ik wel een beetje aan de hoge kant vind. Maar ja, ik wil het toch zien. Het paleis, de tempels, de gouden poort naar het paleis met de 50 ramen. Het blijkt dat de entree geldt voor de hele stad.
En hier zou mijn trip met Surya volgens mijn plan bij een hotel stoppen. Maar Surya heeft andere plannen. Ik ben uitgenodigd door zijn ouders om bij hun te overnachten en morgen staat een bezoek aan o.a.Nagarkot op het programma. Dus we rijden nog 10 minuten naar een klein gehucht waar ik kennis maak met zijn vader, moeder, neefje, nichtje, oom en morgenochtend met oma.
Moeder maakt met behulp van Surya Dhal Bath. Dat gaat allemaal, gebukt, gehurkt en zittend op de grond. En ja is het antwoordt op mijn vraag, ze heeft regelmatig last van haar rug. Maar het eten was lekker. Daarna heb ik net gekochte muziek en wat foto's voor hem op zijn computer gezet.

• 10 November 2011 - 14:14

Stan:

Hoi, Con,
    Jij in Kathmandu!
    Het klinkt mij zo jaren '70 in de oren, toen elke hippie en Beatlefan meende daarheen te moeten. Kom je ze er nog tegen? Voor achtergebleven of verdwaalde hippies moet je uiteraard niet op de jongeren letten. Die zijn immers nu allemaal 40 jaar ouder geworden. Kijk maar eens rond.

• 10 November 2011 - 14:25

Conny Verdult:

hoi Stan, mensen in de hippie leeftijd lopen hier nu in trekking outfit, liefst ook nog in een hele foute korte broek.
    De Sadhus( heilige mannen) zien er wel een beetje uit als hippies, maar spreken alleen Nepalees.

• 10 November 2011 - 23:05

Jolene:

Oeh Con die Slivia klinkt zeer aantrekkelijk voor jou! Ik zeg: doen!

Mooie foto's zeg, dat wordt weer een prachtig boek!:)

• 11 November 2011 - 15:53

Marijke:

Zo, net even op mijn gemak al je 177 foto´s gezien.
    Geeft weer een mooi beeld van je reis. Wat sta je er regelmatig, en leuk, op. Mis je wel hoor:(
    Op foto 134 heb je een bril en muts ruil gedaan zie ik. En wat heeft Surya mooie ouders zeg, hij mag er zelf ook zijn hoor:))
    Ik vind het wel erg druk daar bij de Ganges en in Delhi verder, help wat een mensen massa op die perrons, hoe vind je je weg?
    Bakthapur lijkt me zoveel relaxter.

Groet

• 13 November 2011 - 10:40

Conny Verdult:

Wacht even Jolene, die enge berichtjes hebben maar 2 uur op mijn blog gestaan. Toen heb ik ze verwijdert. Want ik zei iiieeekk, mens ga maar naar een datingsite.

• 13 November 2011 - 10:43

Conny Verdult:

Marijke Bhaktapur is inderdaad rustiger. Ik heb ook de eerste 35 foto's ofzo al gedelete, omdat ik anders geen nieuwe kan plaatsen. In het vervolg verdwijnen er dus foto's om nieuwe te plaatsen.
    groetjes