6 uur genieten in de bus - Reisverslag uit Calicut, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu 6 uur genieten in de bus - Reisverslag uit Calicut, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

6 uur genieten in de bus

Door: connyopreis

Blijf op de hoogte en volg Conny

28 Maart 2011 | India, Calicut

27 maart zondag
Geen tijd om uit te slapen, de bus vertrekt om 07.45 uur. Nu gelukkig van het juiste perron en mijn bestemming staat op de bus. Nog even tijd voor een koffie en als ontbijt keus tussen zoet geglazuurde cakejes en iets dat lijkt op kokosmakroon, maar dan met grote stukken kokos erin.
Rugzak ligt ½ onder de stoel, ½ daar waar mijn voeten horen . Ondanks het vroege uur komt de bus meer dan vol. Maar ja, de volgende gaat pas om 14.15 uur. Niks geen semi de luxe bus, dus keiharde bankjes. Mijn buurman gaat op cursus in Gudalur, om volgende maand deel te kunnen nemen aan de kiescommissie o.i.d. Zoiets als wat Sandra doet denk ik)
Het is grijs en koud. Het raampje bibbert steeds open, maar gelukkig heb ik mijn Marokkaanse sjaal bij me, die het nèt aangenaam houdt.
Het uitzicht is van begin tot eind geweldig. Bossen, theevelden. We gaan aan de andere kant van de berg naar beneden, waar het een stuk glooiender verloopt, dus dat is genieten, maar het venijn zit in de staart. Er is geen ontkomen aan. Dieptes,wisselend links en rechts.
Na twee uur een flinke stad Gudalur, waar ik een buurvrouw krijg, Praten is niet mogelijk, dus we glimlachen maar wat naar elkaar. Dat is wel nodig, we zullen elkaar nog heel wat aanstoten.
De theevelden die hier iets lager liggen, worden beschermd door bomen, voor schaduw of om met hun wortels de aarde vast te houden ? Jammer, niemand om het aan te vragen.
We zijn de bergen nog niet uit en gaan eerst weer even omhoog, rijden een natuurreservaat binnen, waarna we als een slang via S- en Z-bochten en een incidenteel haarspeldje omlaag kronkelen. Al dat gedraai gaat een paar jonge Indiase slungels aan de overkant van het gangpad niet in de koude kleren zitten. Ze hebben op het busstation van Gudalur iets gekocht dat ze beter niet hadden kunnen eten en hangen om beurten met hun hoofd buiten de bus. Ze zijn erg blij met de vochtige doekjes die ik bij me heb.
We worden gewaarschuwd voor olifanten , maar waar die dan- steil omhoog/steil omlaag- zouden moeten lopen snap ik niet goed.
De temperatuur gaat omhoog, er verschijnen weer kokospalmen en bananenbomen en er ligt veel bamboe langs de kant. In Eddakarra stappen mijn buurvrouw en de jongens uit.
Er komt een vrouw binnen met haar verhaal in Hindi, Tamil en engels op papier; man met gebroken rug in het ziekenhuis, wat er met haar ouders is gebeurt begreep ik niet, maar zij zorgt voor haar twee kinderen, haar broertje en haar zusje en heeft ook nog een hartkwaal. Scheep dat maar eens af met een paar roepies. In Ooty was er ook al een meisje met een klein jongetje zo door de bus gegaan. In Nederland gebeurt het natuurlijk ook. Hier is het in ieder geval een stuk effectiever dan zo binnen komen en smekend kijken, want ze gaan niet met lege handen weg.
Er hangen bakjes aan de bomen, we passeren kennelijk een rubberplantage.
Er is veel houtkap als je de stapels zo langs de weg ziet liggen. In Edavanna zijn er buiten de houtstapels ook veel meubelmakerijen. Een slager ligt te slapen op zijn snijtafel.
Noodstop, een man waagt zijn leven voor een zonnebril, moet een dure zijn.
Een bedrijf APSARA STEEL, wat een aparte naam. Bij APSARA denk ik aan de elegante sierlijke Aziatische danseressen, zoals je ze op de tempels in Kajuraho en de Ankhor Wat in Cambodja ziet. En is een kenmerk van staal niet zijn onbuigzaamheid. Of zie ik dat fout? Phil?
Tegen tweeën zijn we op het busstation van Calicut. Na vier dagen in de bergen was ik vergeten hoe heet het kan zijn. De zoektocht naar een hotel kost wat tijd. De eerste te sjiek, koud en duur. De tweede, aangeraden door medetrein reizigers blijkt in Caligut in Goa te liggen, de derde is vol, dus wordt het nummer vier, waar ik nu( de volgende ochtend) met zicht op palmboom toppen op mijn bed zit te typen.
Via de MM Ali boulevard, waar vele reisagentschapjes naast elkaar dezelfde bus-,trein-, en vliegtickets verkopen . Over het spoor, door de lange, verlaten straat van de Big Basaar naar het strand. Er ligt een mooie boulevard, een beach resort waar ik nog even naar de prijzen ben gaan informeren ( beetje meer dan ik wil betalen) en de intussen bekende hoeveelheid mensen die op zondag avond naar de zonsondergang komen kijken. En in die hele horde- ik heb van noord naar zuid gelopen en ben hier en daar even blijven zitten- ben ik de enige blanke. Dat klinkt akelig racistisch, maar ik ben inmiddels wel eens toe aan een gesprek.
Ik zie drie nonnen staan in witte habijten en beweeg me in die richting. Ze besturen met 10 zusters een dovenschool. De kinderen leren alleen liplezen, geen gebarentaal. We wisselen wat algemeenheden uit, de verstaanbaarheid blijft lastig, dus ga ik weer verder.
Bij een bushalte ligt een man in de loop, op de grond, ik kijk dat zo eens aan. Alcohol zeggen de mensen om me heen. Hij ligt rustig te ademen, maar wat een gekke plek.
Wat een epistel, dat krijg je van zo’n dag. In de bus heb je niets anders te doen dan overal op letten en je dingen af te vragen.
Groetjes

  • 28 Maart 2011 - 16:29

    Marijke:

    Is die bus op de foto de bus waar jij al die uren in heb gezeten?
    Hoop het niet.
    Mooi strand zo te zien en wat een mooie lief lachende kinderen.
    Groetjes

  • 29 Maart 2011 - 10:05

    Phil:

    Dag Con, wou je even zien of ik er nog bij ben? Gré maakte me wakker; "je naam staat er weer in!!!!"
    Oefff, zoveel verstand heb ik niet van die Apsara's. Komt een kleine les, voor wie het volgen wil.....
    Wat zegt Wikipedia hierover?
    - Apsaras are beautiful, supernatural women.-
    Nu, Superman is ook 'supernatural' en word aangeduid als de Man van Staal. Zijn nichtje, ook zo supernatural als wat, is Supergirl, Maiden of Steel.
    Zo zie je, dat de associatie tussen APSARA's en staal toch niet zo ver gezocht is.
    En, ja, staal is beduidend 'stijver' dan bijv aluminium, of de gemiddelde Oosterse danseres, supernatural of niet.
    Con, was dit de reactie die je beoogde? Veel dichter bij 'een gesprek' dan dit kan ik je niet brengen.... en voor de meelezers - hebben jullie hier ook nog wat aan?

    Con, goeie terugreis, maar dat spreekt vanzelf.

    Groetjes,

    Phil, Gré slaapt inmiddels.

  • 29 Maart 2011 - 12:53

    Lia:

    Dit was weer even een groot stuk. Mens we raken niet uitgelezen. Gezien de foto's zie je er nog niet afgepeigerd uit.
    Phil dit gaat mij een beetje boven m'n pet hoor.

  • 10 April 2011 - 09:46

    Jolene:

    Kan me hel goed voorstellen dat je op een gegeven moment best snakt naar wat medetoeristen om te kletsen hoor!

    Superleuke foto met ie kleine meisjes en wat een fantastische reactie van Philip: echt geweldig:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Conny

Meestal blije, vrijgezellige, als het effe kan op reis zijnde vrouw.

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 234506

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 11 November 2017

Het zuidwesten van China

16 September 2016 - 13 Oktober 2016

Groepsreis naar Japan

11 April 2016 - 24 Mei 2016

Gaatje dichten op de Jacobsweg

20 September 2015 - 20 November 2015

Een paar Indonesische eilanden

18 Maart 2015 - 22 Maart 2015

trips in 2015

05 November 2014 - 03 December 2014

Op bezoek bij de Maya's

16 Februari 2014 - 24 Maart 2014

rondreis door Suriname

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Turkije skiën en wandelen

17 September 2013 - 16 Oktober 2013

Rondje Myanmar, of was het toch B....?

22 April 2013 - 29 April 2013

Weekje Cinque Terra

11 Februari 2013 - 21 Maart 2013

eilandhoppen in het Caribisch gebied

26 September 2012 - 21 November 2012

8 weken rondreizen in Vietnam

27 Januari 2012 - 06 April 2012

wat te doen in 2012

14 Oktober 2011 - 23 November 2011

India en Nepal

28 Mei 2011 - 08 Juni 2011

rondreis India en wandelen door Parijs

06 September 2010 - 14 Oktober 2010

op weg naar Santiago

Landen bezocht: