laatste dag in Mumbai - Reisverslag uit Panaji, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu laatste dag in Mumbai - Reisverslag uit Panaji, India van Conny Verdult - WaarBenJij.nu

laatste dag in Mumbai

Door: connyopreis

Blijf op de hoogte en volg Conny

16 Maart 2011 | India, Panaji

15 maart dinsdag

Om te beginnen maar eens genieten van het ontbijt dat bij de € 48, - is inbegrepen. Telefoontje naar de roomservice en wachten op de klop op de deur voor het blad met koffie en 2 al gesmeerde witte boterhammen zonder korst, met boter en jam. Wat nu, vandaag zit er zelfs geen jam op. Een broodje met tevredenheid heette dat vroeger, hoewel ik me niet kan herinneren dat ik het daar ooit eerder mee heb moeten doen.
Wow ben ik even snel, dacht om 9 uur het hotel te verlaten, maar zit na het uitchecken en een korte busrit om 08.45 op de eerste, nog rustige boot naar Elephanta. Ik heb de lachers op mijn hand als ik een beetje aan het spelen ben met de zelfontspanner(van mijn camera). Maar men is het er over eens, het resultaat mag er zijn. Dat betekent wel dat ik vandaag diverse camera’s in handen krijg.
De afvaart is bij de Gateway to India, ooit gebouwd voor de ontvangst van Koning George v en Queen Mary . Erachter staan de oude(links) en nieuwe het Taj Mahal hotel.
Een poort zoals in Delhi.
Er hangt een enorme smog wolk boven Mumbai en de baai, zelfs tot aan Elephanta eiland.
Er liggen grote cruise-, oude vracht- en containerschepen in de baai voor anker. Er zijn door de smog slecht te onderscheiden eilandjes. Er ligt een kilometerslange weg op de zee lijkt wel van een eilandje naar een schip. Er rijdt zelfs een auto over, raar gezicht.
Na iets meer dan een uur meren we af, lopen of nemen het toeristen treintje voor de 5 minuten naar de trap die naar de grotten voert. Die 120 treden hoef je overigens ook niet zelf te lopen als je dat niet kunt of wilt. Daarvoor is de draagstoel uitgevonden, die nu nog worden bezeten door de vermoedelijke dragers.
Eerst moeten we 5 rs. tax betalen om het eiland te mogen betreden. De beambte beunt er nog wat bij met een boekje over de grotten. Twee keer zo duur als elders, dus ik ben blij dat dat een scam is waar ik niet in ben getrapt.
Door het karige ontbijt ben ik bang straks hongerig te worden( erg he in een land, waar mensen echt honger hebben) en koop een rolletje zoute koekjes. Foto’s gezien? Dan weet je wie daar het genot van heeft gehad.
In de belangrijkste giga grote grot, zijn diverse verhalen uit het leven van Shiva te zien. De grot is zo’n 5 meter hoog, dus de grafeer werkjes ook. Het boekje geeft een goede uitleg van wat er te zien is in de voorstellingen. Soms is het even zoeken, maar uiteindelijk vind je wat er bedoelt wordt.
De overige grotten nog even langs, maar daar zijn geen voorstellingen te zien., snel klaar en kijken hoe laat het is. Heb ik nog tijd voor een lunch voor de boot gaat? Tas open om mijn telefoon te pakken=mijn klok en daar doet die akelige aap één effectieve greep in mijn tas en gooit de koekjes eruit.( Nog blij dat het mijn knip niet is). Wat denk je? Laat ie ook nog grommend zijn tanden zien, nou dat kan ik ook. En dát trok geloof ik het meeste bekijks.
Eenmaal terug in Mumbai met taxi en trein naar Mahalaxmi station, voor een blik op Dhobi Ghat, de wasserij van de stad. Er hangen kilometers wasgoed te drogen. Een indrukwekkend gezicht, hoe die mannen met alle kracht het vuil uit de was slaan. De slijtage moet enorm zijn. Fijne was!?! daar kunnen we geen rekening mee houden. Van de rijen betonnen bakken zijn er vele leeg. Misschien nog iets te vroeg op de dag?
Als ik op de terugweg bij Grand Road uit de trein stap om naar het Ghandi museum te gaan, kom ik in de lekkerst ruikende straat van Mumbai terecht, vol fruit- en groenten stalletjes. Daar moet ik iets van kopen, tomaten en baby komkommertjes.
Het museum dat is gevestigd in het huis waar Ghandi verbleef als hij in Bombay was hangt vol foto’s van hem met hoogwaardigheids bekleders en tijdens belangrijke gebeurtenissen e.d. Een verdieping hoger staat zijn hele leven uitgestald in kijkdozen en er is de kamer waar hij verbleef, met matras, lessenaar, spinnewielen, een setje horen, zien en zwijgen aapjes. De weinige materiële dingen die belangrijk voor hem waren.
Op de een of andere manier heb ik altijd gedacht dat hij nog leefde toen ik klein was, maar hij is in 1948 al doodgeschoten door een of andere gek. Zo zie je maar, als beelden vaak genoeg worden herhaald, krijg je het idee dat je het hebt meegemaakt.
Ik sluit de dag af op de rand van de boulevard aan zee, samen met vele anderen wacht ik op mijn laatste zonsondergang boven de baai van Mumbai.
In de verte zie ik Chowpatty beach liggen, was dat pas twee dagen geleden ? How time flies. De zon loopt vast in de smoglaag.
Een diner bij mijn favoriete vega restaurant, een geweldige cappuccino bij Café Coffee Day, dat ik gisteren heb ontdekt, mijn rugzak gaan ophalen en ik kan me opmaken voor de nachtelijke treinreis naar Madgaon Goa, in een coupé met vele toeristen.
Groetjes.

  • 16 Maart 2011 - 16:20

    Ammelieke:

    Hoi Conny, zitten we nu tegelijkertijd op het net? je bent op de helft van je reis (of niet). Leuk al die mensen die je volgen en allerlei berichten achterlaten. wacht je verhaal weer af. Hier is het trouwens heel lekker weer. x

  • 16 Maart 2011 - 16:22

    Ammelieke:

    wat een leuke foto van je zo in de armen van de paal. Wie houdt wie vast???
    Prachtig dat licht op de blauwe doeken.x

  • 16 Maart 2011 - 18:14

    Marijke:

    Nou ja zeg, die stoelen, een menselijke lift dus.
    Ik hoop er nooit gebruik van te hoeven maken, arme dragers

  • 16 Maart 2011 - 23:40

    Emilie:

    Hoi Conny, ik ben weer helemaal up-to-date met het lezen van je indrukwekkende verslagen en het bekijken van je foto's. Soms ben ik blij dat ik hier woon en niet daar, vooral bij het zien van de wasserij van Mumbai. Blijf vooral doorgaan met genieten, dan genieten wij met jou mee via je blog. Gr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Conny

Meestal blije, vrijgezellige, als het effe kan op reis zijnde vrouw.

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 234991

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2017 - 11 November 2017

Het zuidwesten van China

16 September 2016 - 13 Oktober 2016

Groepsreis naar Japan

11 April 2016 - 24 Mei 2016

Gaatje dichten op de Jacobsweg

20 September 2015 - 20 November 2015

Een paar Indonesische eilanden

18 Maart 2015 - 22 Maart 2015

trips in 2015

05 November 2014 - 03 December 2014

Op bezoek bij de Maya's

16 Februari 2014 - 24 Maart 2014

rondreis door Suriname

25 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Turkije skiën en wandelen

17 September 2013 - 16 Oktober 2013

Rondje Myanmar, of was het toch B....?

22 April 2013 - 29 April 2013

Weekje Cinque Terra

11 Februari 2013 - 21 Maart 2013

eilandhoppen in het Caribisch gebied

26 September 2012 - 21 November 2012

8 weken rondreizen in Vietnam

27 Januari 2012 - 06 April 2012

wat te doen in 2012

14 Oktober 2011 - 23 November 2011

India en Nepal

28 Mei 2011 - 08 Juni 2011

rondreis India en wandelen door Parijs

06 September 2010 - 14 Oktober 2010

op weg naar Santiago

Landen bezocht: